in

Første test: Cool Corsa!

Frankfurt kender de fleste som byen med den enorme lufthavn, hvor de skal skifte til store fly for at komme videre ud i den vide verden.

Hvad de færreste ved er, at Frankfurt er en fantastisk by, der i disse tider gennemgår en transformation til en trendy metropol med en imponerende skyline.
En nyhed, der er nået til skyskrabernes land, USA, og hvor den berømte avis, New York Times, har inkluderet Frankfurt på deres 2014-liste over “must see cities”.
Den hæder var lige hvad de havde brug for i Opels informationsafdeling.  “New generation Corsa” skulle selvfølgelig præsenteres i New generation Frankfurt.
Som sagt, så gjort! Udover at være en flot kulisse også et praktisk sted, når der skal fragtes journalister fra hele verden til de første testkørsler.

Den ny Corsa, der får premiere i Danmark i begyndelsen af det ny år til priser fra 120.000 kr., er ny fra yderst til inderst og sætter ny standarder for kvalitet, teknik, køreegenskaber  og design i B-segmentet.
Opel havde desværre kun taget to topudstyrede modeller med til præsentation, en 3-dørs, 1,4 Turbo og en 5-dørs 3-cyl. 1,0 Turbo.
Den lille og herhjemme interessante 1,0 3-cyl. Turbo med 90 hk og dieselmotoren, som Opels ingeniører havde store ord  omkring, måtte vi kigge forgæves efter.
Jeg havde gerne prøvet 1,3 CDTI-masken med 95 heste, men da der herhjemme stort set ikke sælges biler med dieselmotor i B-segmentet, var det til at leve med.
Muligheden byder sig sikkert senere.

Designmæssigt er jeg klart mest til 5-dørs-modellen. Den er smuk og velproportioneret. 3-dørs-modellen er i min optik mindre dynamisk at se på.
Den er også mere upraktisk, for adgangen til bagsædet er besværlig og de store døre er til megen besvær i en parkeringssituation.
Salgtallene for den nuværende udgave af Corsa er 80 pct. på 5-dørs-modellen og 20 pct. på den 3-dørs, så jeg er ikke alene med udlægningen.
Den ny Corsa virker utroligt gennemført, og der er gods i den. På alle parametre. Takket være dobbelte gummilister lukker døre og bagklap med lyden af luksusbil.
Designmæssigt har Opel arbejdet intenst med, for at skabe bredde på og i bilen. Det er lykkedes, forlygterne breder fronten ud, baglygterne det samme og instrumentpanelet ser ligeledes bredere ud, end det er.
Missionen er lykkes!
Støjniveauet i kabinen er meget lavt, uanset om man kører med 3- eller 4-cylindret turbomotor. Den lille en-liter knurrer lidt ved hård acceleration, men så snart speederen lettes en smule, går den i stille-mode og så triller den bare derudaf.

Den 4-cylindrede motor arbejder også fremragende, lige så tyst, men mere bundtræk. Den har 200 Nm fra 1850 o/m, mens den lille 115-hestes maskine “kun” har 170 Nm ved 1800 o/m.
Begge motorer går omkring 20 km/l literen og udleder 115 g/km (1-liter) og 119 g/km (1,4 liter CO2).
Der er kun 5.000 kroners forskel på de to motor, så selv om den mindste er et teknisk vidunder, ville jeg nok smide de ekstra 5 kg og snuppe den store.
Begge motorer er koblet sammen med en 6-trins gearkasse, der både er præcis, hurtig og lydsvag.
Kabinen er velindrettet og alt er udført i solide og flotte materialer. Pladsforholdene er gode, selv på bagsædet og kørerstillingen helt i top. Ure, knapper og instrumenter sidder fornuftigt placeret og den 7″ store berøringsfølsomme skærm, der bliver standard i Cosmo og Sport-varianter (kan tilkøbes de øvrige modeller for 5.000 kr.) er kombatibel med Apple og Android telefoner, så det er muligt for 400 kr. at tilkøbe navigation til hele Europa i smartphonen.
Opel Corsa er ikke bare skruet godt sammen, den kører også fremragende. Svingvillig, retningsstabil og behagelig i bytrafik, hvor den nok kommer til at bruge det meste af sin tid.
Der er to indstillinger styretøjets servo, så i city-mode kan selv de vanskeligste parkeringsmanøvrer klares med en lillefinger.
Jeg tog bilen med på tur i Taurus-bjergene, på autobahn og ind i centrum af Frankfurt. Overalt viste den sig fra sin absolut bedste side.
Jeg har som sagt ikke prøvet de billigere udgaver af Corsa, så jeg vil ikke sige den endelig dom over bilen, men det jeg har set, er overbvisende.

[highlight background=”#333″ color=”#fff”]Fakta om Opel Corsa 2015: [/highlight]

Priser anslået:
Corsa 3 døre Essentia 1.4 – 5 gear 75 hk: 120.000 kr.
Corsa 5 døre Enjoy 1.4 – 5 gear 75 hk: 140.000 kr.
Corsa 5 døre Enjoy 1.4 – 5 gear 90 hk: 150.000 kr.
Corsa 5 døre Enjoy 1.0T – 6 gear 90 hk: 160.000 kr.
Corsa 5 døre Cosmo 1.0T – 6 gear 90 hk: 180.000 kr.
Corsa 5 døre Sport 1.0T – 6 gear 115 hk: 190.000 kr.

Produktion: Eisenach, Tyskland og Saragossa, Spanien
Dimensioner, 5-dørs: L/B/H: 402,1/174,6/148,1 cm. 3-dørs er marginalt smallere og lavere.
Konkurrenter: VW Polo, Ford Fiesta, Renault Clio, Peugeot 208, Kia Rio, Toyota Yaris
Chassis/Styretøj:
Nyudviklet chassis/undervogn med 5 mm lavere tyngdepunkt end tidligere model, stivere underramme, ny styretøjsgeometri, ny affjedring og afstemning af undervogn

[highlight background=”#333″ color=”#fff”]Motorer:[/highlight]
Alle opfylder Euro6-normen – alle med Start/Stop (undtagen 1,4 med 75 hk)
Ny generation 1,0 ECOTEC Direct Injection Turbo trecylindret motor med 90 hk eller 115 hk begge med 170 Nm drejningsmoment fra 1800 o/m.
Ny 1,4 liter turbo med 100 hk og 200 Nm drejningsmoment
Kraftig opdateret 1,3 CDTI med 70 kW/95 hk; CO2 emission så lavt som 87 g/km og et brændstofforbrug på 30,3 km/l.
1,0 Ecotec Direct Injection motorer får helt nyudviklet 6-trins manuel gearkasse
Ny generation Easytronic 3.0 semiautomatisk gearkasse
Infotainment teknologi, assistance systemer for øget sikkerhed og komfort:
Opel IntelliLink infortainment med 7” tourchscreen i farver, systemet er tilpasset apps som BringGo navigationssystem og radiostationerne Stitcher og TuneIn, integration af brugers smartphone i bilen
Anden generation af Opel Eye frontkamera med skiltegenkendelse, Lane Departure Warning (vejbaneassistant), High Beam Assist (styring af højt/lavt lys), Following Distance Indication (afstandsmåler til forankørende) og Forward Collision Warning (kollisionsadvarsel)
Bakkamera.
Avanceret parkeringsassistance med automatisk parkering og Side Blind Spot Alert (lysalarm ved trafik i den blinde vinkel bagud)
Hill Start Assist for lettere igangssætning op ad bakker.
City mode gør det lettere at dreje rattet ved lav fart og under parkering.
Opvarmet læderrat, varme i forsæder og varme i forrude (ThermaTec).
Bi-xenon forlygter med LED kørelys.
Panorama soltag og FlexFix indbygget cykelholder.
Salgstal for Corsa i Danmark
Fra årsskiftet 2006/2007 til oktober 2014: 28.371 styk
Med benzinmotor: 19.831 styk
Med dieselmotor: 8.540 styk
Som 3 dørs: 6.457 styk
Som 5 dørs: 21.914 styk

[highlight background=”#333″ color=”#fff”]Særligt standardudstyr:[/highlight]
Essentia – Radio med fire højttalere, el-ruder foran, 14” stålfælge med kapsler, el-justerbare sidespejle, fjernbetjent centrallås, CITY mode styretøj, multijusterbart rat, tre nakkestøtter bag.
Enjoy – Essentiaudstyr plus: Læderrat med varme og fjernbetjening af radio, varme i forsæder, aircondition, fartpilot, 15“ stålfælge med kapsler, LED kørelys, læselamper, varme i sidespejle, radio/cd med seks højttalere, regnsensor og lysfølsomt bakspejl,  40/60 splitbagsæde, designdetaljer og indfarvede karrosseridele.
Cosmo – Enjoyudstyr plus: 15“ alu-fælge, radio med 7″ touchscreen med Bluetooth og seks højttalere (4 foran og 2 bag) samt navigation via smartphone, xenon forlygter (langt og kort lys samt static cornering light).
Sport – Enjoyudstyr plus: 16“ alufælge, radio med 7″ touchscreen med Bluetooth og seks højttalere (4 foran og 2 bag) samt navigation via smartphone, 16” alufælge, sportpedaler i aluminium og sportssæder foran.

Priseksempler på ekstraudstyr:
IntelliLink med 7” touch farveskærm til Enjoy: 5000 kr.
Xenon forlygter til Enjoy og Sport: 9000 kr.
Opel Eye front kamera med Lane Departure
Warning, Collision Alert, vejskiltegenkendelse: 8000 kr.
17“ alufælge til Sport version: 4000 kr.
Varme i forruden: 3000 kr.
Avanceret parkeringsassistance (parkerer selv) og
Side Blind Sport alert: 5500 kr.
Metallak. 5500 kr.
Merpris fra 3 døre til 5 døre.10.000 kr.

What do you think?

Written by Steen Nielsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

GIPHY App Key not set. Please check settings

One Comment

Hurtigere DS3-racere næste år

Verdens dyreste Ferrari