Adam er snart fortid.
Tysk presse fortæller, at Opel stopper produktionen af minien til maj næste år, og at de ikke har planer om at lancere en efterfølger.
Årsagen er de rationaliseringer, som den ny ejer, den franske PSA-koncern, har iværksat for at få Opel økonomisk på fode, og fordi faciliteterne, hvor Adam produceres, skal bruges til at bygge SUV’en Grandland X.
Adam, der er Opels svar på kultbilen Fiat 500, henvender sig til et ungt publikum, der ønsker at personificere deres bil, og har i dens seks-årige liv været en pæn succes for Opel.
I Danmark er der solgt 2200 fra 2013 til i dag.
Salgstallene for Europa ser således ud: 2017: 48.181, 2016: 52.938, 2015: 55. 278, 2014: 54.207, 2013: 45.756 og 2012: 429.
Opel Adam findes i to udgaver, den almindelige og Rocks, der er en lidt mere “offroad-agtig” model”, og det har forlydt, at en el-drevet Adam med teknik fra Chevrolet Spark EV var på vej.
Men den nyhed er altså nu skudt ned.
Ifølge tyske AutoBild bliver Corsa fremadrettet Opels mindste bil (farvel Karl, der bygges af GM i Korea), men med sammensmeltningen med PSA-koncernen kan Opel nu let hente platformen til Citroën C1 ned fra lagerhylden, og så er basis for en ny minibil ikke så langt væk.
Corsa, der kommer i en ny version næste år, skal bygges i Zaragossa i Spanien.
GIPHY App Key not set. Please check settings