in

Oplev BMW Art Cars i Danmark

BMW M1 Art car13

Tre helt unikke BMW Art Cars kommer til Danmark

Tre af de allermest hypede BMW Art Cars kommer til Danmark. Du kan se de unikke kunstværker hos Bayern AutoGroup i Aarhus og hos Jan Nygaard i Lyngby. Disse rullende mesterværker er et eksempel på, hvad der sker, når kreativitet, innovation og performance samles – og det er netop det, BMW handler om.

”BMW Art Cars er mere end bare biler – de er kunstværker på hjul, der bringer BMW’s passion for innovation, design og køreglæde til live”, siger Corporate Communications Manager Mette Bøgeskov Lolholm. ”At bringe disse unikke biler til Danmark for allerførste gang er en fantastisk mulighed for at dele BMW’s historie og dedikation til kunst og kultur med danskerne. Alle tre biler har deltaget i det legendariske 24-timers løb på Le Mans, hvor BMW i år igen indtræder med den næste BMW Art Car – den tyvende i rækken, som er designet af den internationalt anerkendte kunstner Julie Mehretu”.

Hver bil er et kunstværk i sig selv, som repræsenterer forskellige perioder i BMW’s historie og er udvalgt efter deres spektakulære design og kunstneriske vision – alle med en reference til motorsport:
#1 BMW 3.0 CSL fra 1975 af Alexander Calder
#4 BMW M1 fra 1979 af Andy Warhol
#17 BMW M3 GT2 fra 2010 af Jeff Koons

Oplev de unikke biler i Aarhus og Lyngby
27.–28. april 2024: Bayern AutoGroup i Aarhus, Blomstervej 4A, 8210 Aarhus
https://www.bag.dk/bmw/bmw-art-cars-i-aarhus

4.–5. maj 2024: Jan Nygaard i Lyngby, Firskovvej 33, 2800 Kgs. Lyngby
(i forbindelse med kunstudstillingen ArtExperience 2024 – kræver entré)
https://art-nordic.dk/artexperience-2024-50-nordiske-talenter-udstiller-med-bmw-art-cars/

BMW Art Cars i næsten 50 år
Siden 1975 har anerkendte kunstnere fra hele verden designet BMW Art Cars. Initiativet kom fra den franske racerkører og kunstelsker Hervé Poulain, som i samarbejde med daværende chef for BMW Motorsport Jochen Neerpasch bad sin kunstnerven Alexander Calder om at male en bil. Resultatet blev en BMW 3.0 CSL, der deltog i 24-timers løbet på Le Mans i 1975. Dette blev startskuddet til BMW Art Car-kollektionen.

I årene efter føjede anerkendte kunstnere som Frank Stella, Roy Lichtenstein, Andy Warhol, Esther Mahlangu, David Hockney, Jenny Holzer, Olafur Eliasson og Jeff Koons yderligere BMW Art Cars til samlingen.

De enkelte kunstnere har fuld frihed til at vælge grafiske og kunstneriske teknikker. Dette har resulteret i en bred vifte af værker fra fuldblodsracerbiler til produktionsklare modeller og sjældne sportsvogne.

Princippet for BMW Art Cars er selve enkeltheden: En kendt kunstner får til opgave at bruge sin kreativitet til at designe en BMW. Grænser og specifikationer: Ingen.

#1 BMW 3.0 CSL fra 1975 af Alexander Calder
Alexander Calder (1898-1976) var en amerikansk billedhugger. Han blev udlært som maskiningeniør, men som søn af et kunstnerpar var karrierevejen næsten givet. Calder er kendt for at opfinde svævende skulpturer – en form for kinetisk kunst – som var afhængige af den optimale balance og vægtfordeling i luften. Oprindeligt brugte Calder motorer til at få sine værker til at bevæge sig, men gik over til udelukkende at bruge luftstrømme.

Calder var meget optaget af cirkus og efter at være flyttet til Paris i 1926 skabte han ”Cirque Calder” – en kompleks og unik kunstsamling – som blev præsenteret til cirkusser i både Paris og New York. Cirque Calder var formet af materialer som tråd, læder og klude og var ikke større, end Calder kunne pakke det ned i en stor kuffert og bringe det med sig.

Den allerførste BMW Art Car blev en realitet lige inden Calders død i 1976, og bilen, som fik nummer 93 i 24-timers løbet på Le Mans i 1975, blev kørt af Hervé Poulain selv (initiativtageren til BMW Art Cars). Desværre gennemførte Poulain ikke løbet, men det blev startskuddet til den succesrige historie med BMW Art Cars.

#4 BMW M1 fra 1979 af Andy Warhol
Andy Warhol (1928-1987) var en amerikansk billedkunstner, filminstruktør, producer og førende skikkelse i popkunstbevægelsen. Nogle af hans mest kendte værker omfatter malerierne Campbell’s Soup Cans (1962) og Marilyn Diptych (1962) samt de eksperimentelle film Empire (1964) og Chelsea Girls (1966).

Efter at have udstillet sit arbejde i flere gallerier i slutningen af 1950’erne begyndte han at modtage anerkendelse som en kontroversiel og indflydelsesrig kunstner. Hans studie i New York – The Factory – blev et kendt samlingssted for fremtrædende intellektuelle drag queens, dramatikere og Hollywood-berømtheder. Han promoverede en samling af personligheder kendt som Warhol-superstjerner og krediteres for at inspirere til det anvendte udtryk: ”15 minutes of fame”.

BMW M1, malet af Andy Warhol, er måske det allermest kendte eksemplar i serien af BMW Art Cars. Den bayerske supersportsbil er en legende i sig selv og formentligt en af de mest værdifulde biler i historien. I stedet for at designe en skalamodel som andre kunstnere for derefter at få bilen malet, gik Warhol anderledes til værks og malede direkte på bilen. ”Jeg forsøgte at vise hastighed som et visuelt billede. Når en bil kører virkelig hurtigt, omdannes alle linjer og farver til et sløret billede”, sagde Warhol som forklaring på sit arbejde. Warhol eksemplificerede bogstaveligt talt denne hastighed og påførte over seks kilo maling på bare 28 minutter. Den centermotoriserede racerbil var også hurtig i sit eneste løb – Le Mans i 1979. Slutresultatet var en sjetteplads i den samlede stilling. Den farverige racerbil overgik derefter til museumsgenstand.

#17 BMW M3 GT2 fra 2010 af Jeff Koons
Jeff Koons (1955-) er en kontroversiel amerikansk kunstner, som er kendt for popkunst, konceptuel kunst og minimalisme. Hans brug af temaer fra populærkulturen som legetøj, ornamenter og reklamer er karakteristisk for popkunsten, men Koons’ arbejder har også kvaliteter som minimalistisk kunst.

Hans værker er solgt for betydelige summer, herunder en verdensrekord-auktionspris for et værk af en nulevende kunstner. På Christie’s Post-War and Contemporary Art Evening Sales i New York City blev Koons’s Balloon Dog (Orange) solgt for godt 400 millioner kroner.

Som en del af det gode samarbejde mellem BMW og Koons, blev der i 2022 sendt cirka 3,3 millioner kroner til velgørenhed i forbindelse med en auktion på Christie´s auktion i New York. Her røg en BMW M850i xDrive Gran Coupé under hammeren, og hele beløbet gik ubeskåret til ”International Center for Missing & Exploited Children”. Bilen, som var dekoreret og signeret af Jeff Koons, var det sidste eksemplar ud af en limiteret produktion på 99 biler af den specifikke model.

Med BMW Art Car #17 vendte popkunsten tilbage, og med den gik BMW Art Car-serien tilbage til sin oprindelse. Med hver bestanddel i karrosseriet ønsker den amerikanske kunstners BMW M3 GT2 at udtrykke: ”Jeg er hurtig!”. Selv når bilen holder stille, ser det ud, som om den er i bevægelse. I 2010 var den på start grid’en til 24-timers løbet på Le Mans. Desværre udgik bilen med Dirk Werner (DE), Dirk Müller (DE) og Andy Priaulx (GB) forholdsvist tidligt i løbet på grund af en defekt.

Næste kapitel i historien
BMW Art Car nummer 20 bliver det næste rullende kunstværk, og bilen – BMW M Hybrid V8 – får premiere til 24-timers løbet på Le Mans i Frankrig den 15.-16. juni 2024 og forbinder dermed igen linket mellem racerløb og kunst.

En international jury har enstemmigt valgt den New York-baserede og internationalt anerkendte kunstner Julie Mehretu som designeren, der får helt fri bane til at designe den næste BMW Art Car.

Julie Mehretu er født i 1970 i Etiopien. Da hun var syv år, flyttede familien til USA. Hun er uddannet designer og har siden 1999 haft sit eget studie i New York.

BMW M Hybrid V8 bliver dermed fortsættelsen af en næsten 50 års tradition, som ikke kun har begejstret motorsportsentusiaster verden over, men også fans af design, kunst, teknologi og mobilitet.

Mere information om BMW Art Cars: https://www.bmw.com/en/design/history-of-the-bmw-art-cars.html

What do you think?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

GIPHY App Key not set. Please check settings