in

Volvo tester ny 3-cylindret motor

Det er svært som journalist at overbevise bilejere om, at de ikke skal kimse af 3-cylindrede motor, selv i store biler.

Men når vi nu kan fortælle, at selv Volvo arbejder på en trecylindret, letvægts-benzinmotor – med 180 hestekræfter, så får tonen nok en lidt anden lyd.

Når Volvo vælger at inkludere en trecylindret motor i motorprogrammet, er det en naturlig vej at gå i virksomhedens downsizing strategi. Teknologi og analyseteknikker, der er førende i klassen, gør det muligt at få højere ydelse og bedre brændstoføkonomi fra mindre forbrændingsmotorer, end det tidligere har været muligt.

”Udviklingsprogrammet for den ny, 3-cylindrede motor er avanceret, og vi er allerede begyndt at teste prototyper af den,” siger dr. Peter Mertens, seniorchef i Volvo Car Groups afdeling for forskning og udvikling.

”Vi har lært en masse, da vi udviklede vores firecylindrede Drive-E motorer, og den viden har vi brugt i udviklingsarbejdet med denne reaktionsvillige, kompakte og kraftfulde trecylindrede motor, hvis kvalitet selvfølgelig er førsteklasses. Motoren er primært udviklet med tanke på vores nye CMA arkitektur, men skal, takket være Volvo’s avancerede turboteknologier, også bruges i vores 60-serie biler, hvor den klarer Euro 7 udledningskravene,” siger Michael Fleiss, chef i Volvo Cars’ afdeling for drivliner.

Under udviklingen af den nye, trecylindrede Drive-E motor, har Volvo haft blikket skarpt rettet mod fremtiden. Den er designet, så den understøtter flere forskellige applikationer samtidig med, at den lever op til kundernes stigende krav til kombinationen af ydelse og effektivitet.

”Det smukke ved den nye, trecylindrede motor, er, at vi kan bygge den på samme samlebånd som vores firecylindrede motor. Det giver et fleksibelt produktionspotentiale, som kan afstemmes efter de behov, der måtte opstå, i takt med at vi vokser. Den er et vigtigt skridt fremad for os, og dens ydelse og effektivitet er bevis på Volvo’s tekniske dygtighed ,” konkluderer dr. Mertens.

What do you think?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

GIPHY App Key not set. Please check settings

Power-Audi i kompakt format

Første foto af ny Audi Q7