in

TEST: Stor luksus fra Kia

Kia tog en stor beslutning, da de valgte at sende den store Optima ud på det danske marked.

Ikke siden den store Magentis udgik i 2008, har Kia haft en bil i D-segmentet, hvor biler som Mazda6, Toyota Avensis huserer.
Grunden til, at Optima ikke er kommet hertil tidligere skyldes, ifølge den danske importør, stor efterspørgsel på bilen på de store markeder.
Det er endnu for tidligt at sige, om Optima bliver en succes, eller bare en parentes i dansk bilhistorie.
Prismæssigt placerer Optima sig rigtigt fint i D-segmentet. Indgangsprisen er 280.000 kr. . så her kan selv private bilkunder være med.
Designmæssigt syntes jeg Optima er elegant, rigtig elegant, hvis den har 17″ fælge. Det har den standard, plus meget mere, i Advance-udgaven, der koster yderligere 50.000 kr.
Testbilen var en Vision-udgave til 286.998 kr. Inklusive farvetillæg til 7.000 kr.

Efter en uge sammen med den kan jeg konkludere, at Kia faktisk har gjort et godt stykke arbejde med Optima, selv om det er i en prisklasse, hvor de ikke er blandt de store bilproducenter.
Bilen er bedre at køre i, end jeg havde forventet, den er veludstyret, byder på masser af plads og ikke mindst har den markedets bedste garanti.
Når jeg mener dejlig at køre i, så gælder det både i byen og landevejen. I byen er den let at komme rundt med, og på landevejen er den både retningsstabil og støjsvag.
Fruen nød at køre med, sagde hun uopfordret.

Men ikke alt fungerer Optima(lt). Gearkassen arbejder ganske godt, men skiftesystemet er støjende og kantet.
Motoren, en to-liters benziner med 165 hestekræfter, mangler bundtræk, for det maksimale drejningsmoment er først til stede ved 4800 o/m. Det ødelægger støjbilledet ved kraftig acceleration og ikke mindst benzin-forbruget. Fabrikken siger 14,3 km/l., jeg siger 12,5 km/l., og det kan vist godt blive enige om ikke er godt nok. Hverken isoleret set eller i sammenligning med konkurrenterne.
Optima fås også med en 1,7 liter dieselmotor, men dens lydbillede syntes jeg ikke klæ’r en stor luksusbil som Optima!
Konklusionen på motorsituationen må være: Vil Optima virkelig gøre sig gældende, skal den have en turbomotor.

Optima stærkeste side er pladsforholdene og kvaliteten. Der er benplads og albuerum både foran og bagi, og helt bagude er der et stort bagagerum. Desværre med bøjler til bagklappen, de såkaldte kuffertknusere. Så der skal pakkes med omtanke.

Instrumentpanelet er pænt med læderkant og instrumenteringen er overskuelig og funktionelt. Ros til Kia fordi de har placeret speedometret, der hvor det SKAL sidde, i midten.
Klimaanlæg og fartpilot er selvfølgelig standard, men der er ingen farveskærm til infosystemer og navigation.
Men det enkelte kan også være befriende.

Sikkerhedsmæssigt er Optima svær at placere, da den endnu ikke er Euro NCAP testet.
FDM tror ikke, den vil opnå topkarakter, da den mangler både automatisk nødbremse og info-systemer, der kan læse og gengive fartskiltene langs vejen.
Jeg kan dog berolige alle potentielle købere med, at Optima har et højt sikkerhedsniveau med alle obligatoriske hjælpesystemer.
Kia Optima har indbygget fornuft og høj tryghedsgaranti. Men måske passer navnet Kia ikke på en stor luksuriøs bil.

Hvad siger du?
Har du en kommentar, så skriv den gerne herunder!

[highlight background=”#333″ color=”#fff”]Fakta om Kia Optima 2,0 MPI Vision:[/highlight]
Pris: 286.998 kr.
Motor: 4-cyl. 2,0 benzin, 165 hk ved 6.500 o/m. Moment: 196 Nm ved 4800 o/m.
Transmission: 6-trins manuel gearkasse og forhjulstræk.
Forbrug: 14,3 km/l. (fabrikstal.) Vores forbrug: 12.5 km/l.) CO2-udledning: 163 g/km.
Præstationer: 0-100 km/t.: 9,5 sek. Topfart: 210 km/t.
Vægt: Køreklar vægt: 1554 kg. Totalvægt: 2000 kg. Tilladt trailervægt: 1300 kg. (Ikke imponerende).
Garanti: Syv års fabriksgaranti eller 150.000 km. Fri kilometer inden for de første tre år. 12 år mod rustgennemtæring.

[highlight background=”#333″ color=”#fff”]Standardudstyr:[/highlight]
ABS med EDB, seks airbags, ECS med TCS, Brake Assist System, VSM, ESS, Isofix, dæktrykskontrol, 16″ alufælge, fartpilot, speedlimiter, 2-zone klimaanlæg, Bluetoth, LED kørelys, el-sidespejle, elektrisk foldbare spejle, læderrat og gearknop, læderdetaljer på instrumentpanel, el-ruder for og bag, sædevarme, tågelygter, højde- og længdejusterbart rat og mere!

What do you think?

Written by Steen Nielsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Tom K: Et emotionelt farvel

Kia Venga med nyt look