in ,

KIA slår to fluer med et smæk

Plads til syv og med miljøvenlig teknologi. 
Den ny KIA Sorento er på vej i en Plug-in hybrid-udgave, der lanceres herhjemme i starten af næste år. 
KIA Motors har netop frigivet et billede, som illustrerer, hvordan konstruktionen af bilens plug-in-hybridteknologi maksimerer pladsen til både syv personer og bagage. 
 
Her ses det, hvordan den store batteripakke, brændstoftanken, forbrændingsmotoren og elmotoren er integreret i bilens struktur, så man opnår maksimal plads til både bagage og op til syv personer. 
Under motorhjelmen på Sorento Plug-in Hybrid ligger der en kraftfuld 1,6-liters T-GDi-motor (turbocharged gasoline direct injection), der leverer op til 180 hk og et drejningsmoment på 265 Nm.  
Den suppleres af en elmotor, som yder 91 hk og et drejningsmoment på 304 Nm. I kombination yder drivlinjen op til 265 hk og et drejningsmoment på 350 Nm – dermed er det den mest kraftfulde Sorento i Europa nogensinde. 
Elmotoren er monteret mellem forbrændingsmotoren og gearkassen, hvilket er muligt takket være den kompakte konstruktion af den downsizede turbomotor. Denne konstruktion gør det muligt for Sorento Plug-in Hybrid at køre rent elektrisk eller via en kombination af el- og forbrændingsmotor – med kraftoverføring til forhjulene eller til alle fire hjul afhængigt af bilens specifikationer og vejforholdene. 
Bilens effektfulde 13,8 kWh litium-ion-polymer-batteripakke er placeret under fører- og passagersædet. Batteripakken er monteret mellem gulvet i kabinen og bilens bund. I Sorento med firehjulstræk ligger den ”sadelformede” batteripakke over kardanakslen.
Denne konstruktion betyder, at batteripakken ikke tager plads fra Sorentos kabine eller bagagerum på samme måde, som det ses i andre plug-in-hybridmodeller, hvor batteriet ofte optager værdifuld bagagerumskapacitet. 
Batteripakken er forsynet med et uafhængigt vandkølingssystem for optimal varmestyring og effektivitet. Det selvstændige kølesystem gør det muligt for batteripakken at regulere sin temperatur effektivt på den trange plads. 
Derudover gør placeringen af batteriet langt nede i midten af karrosseriet mellem de to aksler, at tyngdepunktet er lavt, og at vægtfordelingen optimeres. Placeringen af batteriets masse tættere på bilens midte bidrager til bilens afbalancerede dynamiske karakter både på og uden for vejen og forbedrer køreegenskaberne. 
Sorento PHEV’ens 67-liters brændstoftank er placeret under anden sæderække, mens 3,3 kW onboard-laderen er placeret under bagagerumsbunden.
Placeringen af disse komponenter gør, at passagererne på tredje sæderække stadig har masser af benplads og en komfortabel siddeposition, og samtidig er der også masser af bagagerumsplads. 
50:50-splitbagsæderne på tredje sæderække kan nemt klappes frem ved hjælp af greb i bagagerummet, så man får en helt plan bagagerumsbund. 60:40-splitbagsæderne på anden sæderække kan også nemt klappes frem for at skabe endnu mere plads til længere, større genstande som fx sportsudstyr eller, for gør-det-selv-folket, flade pakker med møbler. 
Når Sorento Plug-in Hybrid kommer til salg i Danmark i begyndelsen af 2021, vil den være en af kun ganske få syvsæders plug-in-hybrid SUV’er på markedet – og i særdeleshed en af de mest rummelige.

What do you think?

Written by Steen Nielsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Alfa har et godt tilbud til dig!

Skarp Toyota får power-indsprøjtning