Jeg elsker at køre bil, jeg elsker samspillet mellem motor og gearkasse, jeg elsker lyden af en velsmurt motor og duften, der kommer ud af udstødningsrøret.
Og det er jeg næppe ene om.
Men fremtiden ser lidt trist for os, der er vokset op med biler, som kræver noget og lyder af noget.
For snart hedder det el, brint eller andre former for drivmidler og delvis eller selvkørende biler.
Er vi parat til den omstilling? Naaaaj, ikke endnu, men den ny teknik gnaver sig stille og roligt ind i vores bevidsthed.
Elbilerne stormer frem og bilproducenterne investerer milliarder i nye fabrikker, der skal sprøjte elektriske køretøjer ud i store mængder i de kommende år.
Og er det så egentligt så forfærdeligt? Nej faktisk ikke. Tesla har jo begejstret mange, og fx den ny Jaguar I-PACE er blevet en kæmpe succes.
Biler i den dyre ende, ja, men nye elbiler dukker op, og priserne ved at komme derned, hvor mange kan være med.
Og snart er spørgsmålet mand og mand imellem ikke hvor hurtigt bilen kan køre og hvor frisk den er fra 0-100 km/t. Nej, nu er det rækkevidden, der er det store samtaleemne.
Det har længe været problemet for elbilerne, men nu sker det noget.
Jeg har netop for anden gang på kort tid haft lejlighed til at teste den ny Hyundai Kona Electric, der er blandt de fem biler, der kæmper om at blive Årets Bil i Danmark 2019, og den sætter nye normer.
300 kilometer på motorvej og lige under 500 kilometer ved blandet kørsel. Det kan bruges til noget.
Flere test ved hverdagsbrug har vist, at tallene for rækkevidde holder stort set, plus-minus nogle få kilometer.
Svagheden ved elbiler er, at man ikke bare lige kan køre en tur ud til moster Karen, hvis man kommer hjem fra arbejde med tomme batterier.
Men er der en hurtigoplader i nærheden, kan du lade batterierne op til 80 pct. på 54 minutter, derhjemme tager det ni timer og 34 minutter.
Kona Electric er en højbenet og letkørt bil med masser af elektroniske finesser, bl.a. kan man med skiftepadler bag rattet kan motorbremse og dermed køre uden at bruge bremsen og samtidig opsamle energi til batterierne.
En fed finesse!
Komforten er høj i Kona, ingen motor- og transmissionsstøj, sæderne er velstøttende og der er godt udsyn hele vejen rundt.
Kona Electric vejer 1743 kg, 400 kg mere end de andre versioner, og det mærke man, hvis den skal hurtigt gennem svingene, hvor den bevæger sig lidt mere, men ved almindelig kørsel er der ingen slinger i valsen.
Kona lanceres den 12. januar til priser fra 270.000 kr. med 34 kW batteri og fra 299.000 kr. for modellen med det store 64 kW batteri, der giver den lange rækkevidde.
Effekten er 204 hestekræfter og accelerationen fra stående til 100 klares på bare 7,6 sekunder. Det er GTI-præstationer, hvis der er nogen, der gider at høre om det.
Med 500 kilometers rækkevidde kan Kona Electric sagtens bruges som familiens primære køretøj, mens den med det lille batteri er mere oplagt som familiens andenbil.
Med i prisen på Kona Electric er en oplader fra Clever med ubegrænset opladning hjemme og på farten til 599 kr. om måneden.
Kona kan fås i mange forskellige farvekombinationer, men du skal være opmærksom på, at der kan være op til seks måneders ventetid, hvis du har specielle ønsker.
Kona Electric har som andre Hyundai fem års totalgaranti, men otte år på batteriet. Og frygt ikke, at hele batteripakken i bunden af bilen skal udskiftes, når du en gang skal sælge den, for lamellerne i batteriet kan nemlig udskiftes enkeltvis, hvis de mister effekten.
GIPHY App Key not set. Please check settings