in

Dansktoppen kunne ikke redde Le Mans

I mine 17 besøg på Le Mans som journalist, har jeg aldrig oplevet et så lidt medrivende løb, som det i år.

Gab, siger jeg bare.

Det spillede bare ikke, heller selv om “dansktoppen” gjorde sit til at holde spændingsfaktoren oppe.

LMP1 er løbet kongeklasse, den ,der skal give de store oplevelser. I år var det Porsche , Toyota og deres stjernekørere, der havde hovedrollen.

Men efter en hæsblæsende start og store forhåbninger om, at årets Le Mans igen ville blive en seværdig oplevelse, faldet de fem LMP1-biler stille og roligt fra for til sidst med bare en Porsche kørende. En bil, der endda havde opholdt sig i pit i en time på grund af problemer.

Porsche og Toyota har vist nok committet sig til Le Mans de næste to år, men har de ikke det, kan jeg godt se for mig, at de siger farvel og tak til Le Mans i denne omgang.

Jeg kan ikke forestille mig, at Toyota stiller op igen, hvis de kan undgå det, efter de sidste to års megaskuffelser.

Det er monsterdyrt at køre LMP1 med de teknisk avancerede hybridbiler, og med de to års skuffelser, er der nok nogen på ledelsesgangen, der syntes at pengene kan bruges på noget bedre.

Mon ikke specielt marketingcheferne har den holdning.

Efter mandefaldet i LMP1 blev det GT Pro, der skulle overtage scenen, men al respekt for den, med de lækre biler og supergode kørere, så har den ikke klasse til at spille hovedrollen på Le Mans.

Duellen mellem Aston Martin og Corvette med Jan Magnussen til sidst går dog ikke i glemmebogen lige med det samme.

Det var fantastisk medrivende, selv om dansker-Corvetten måtte trække det korteste strå.

Jeg føler med dig, Jan!

LMP2 med 28 biler til start er en fin klasse. Bilerne er hurtige og pålidelige, men kørersammensætningen får ikke nogen op af stolen.

Heldigvis havde vi David Heinemeier Hansson at heppe på og hans gjorde et fantastisk job og sikrede sig tredjepladsen i løbet og andenpladsen i LMP2.

Heinemeier er pæredansk, men bosiddende i USA, så han er ikke helt en af vore store helte, endnu i hvert fald.

LMP2 kører med et meget stramt budget for at holde omkostningerne nede, fire chassiser at vælge imellem og en motor.

Det skulle give tæt race, men det team, der ikke havde satset på et Oreca-chassis, kom ikke med i kampen om hæder og ære.

Uha, Dallara, Ligier og Riley!

De klar sig fremragende i European Le Mans-serie, men bilerne er bagud på aerodynamikken på en bane som Le Mans.

Kørerne i LMP2 er et mix af gode professionelle kørere og amatører, der med mange penge på lommen er med til at betale en stor del af gildet.

Med det stramme reglement er der ingen bilfabrikker, der kigger LMP2’s vej. Derfor er Le Mans-organisationen efter min mening nødt til at se på IMSA-serien og DPI-klassen i USA.

Daytona prototyperne kører med samme chassiser som på Le Mans, mens teams’ene i USA selv må vælge motorer.

Det betyder, at fx Cadillac kan markedsføre deres produkter, da de selv bygger motoren, inden for de fastsatte rammer, og designmæssigt sætte deres præg på bilerne.

Det kan tiltrække bilfabrikkerne.

Der har været ført forhandlinger mellem ACO og IMSA, men de kunne ikke blive enige om et fælles reglement.

Hvad syntes du kan få Le Mans på sporet igen.

What do you think?

Written by Steen Nielsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

GIPHY App Key not set. Please check settings

One Comment

  1. Nu er Le Mans først og fremmest et endurance ræs, så det vil sige, at alle klasser handler om at køre stærkt – længe og 24 timer er lang tid. Det er ikke primært et ræs for en singular topklasse, som LMP1 og dernæst LMP2. Det er let at se på TV, at producerne favoriserer de to klasser og var det kedeligt i år at se Le Mans, så er det en vigtig grund. Det var simpelthen som om at alt det drejede sig om, var de to (skide) fabrikker og deres isenkram, som så ikke var så meget kram alligevel, det fra Toyota kunne ikke holde og det kunne det heller ikke de foregående år. Så Porsche vandt igen og det er faktisk også kedeligt. Men jeg er ligeglad med de to fabrikker og deres kørere, Le Mans er så meget mere end den hypede topklasse, som næsten ikke kan finde ud af at lave biler, der kan klare et endurancerace. Selvom det lige netop, er det som det drejer sig om. De må jo hjem og læse på lektien.
    LMP2 var da superfine at se køre, det ligner da virkeligt hurtige biler, lidt syge som de ser ud – de minder på ingen måde om de biler vi kører rundt i og som vi ellers synes er seje, men de laves jo også af to specialistfabrikker på chassicssiden plus motorer. Dem i LMP1 ligner jo på ingen måde biler fra de bilfabrikker de repræsenterer; Audi, Porsche, Nissan og Peugeot i LMP1 klassen, set over de seneste år. Og vi kan godt finde ud af at heppe på andre nationaliteter end danske kørere, jeg er faktisk helt indifferent overfor nationalitet. Dansk deltagelse er ikke en særskilt grund til at se Le Mans. Løbet har været interessant lang tid, før nogen dansker kom med.
    Det var da noget sjovere at se det, jeg kalder rigtige biler køre om kap – i lang tid. Der var ikke megen sendetid derfra, mest fra GT Pro-serien og det var bestemt okay at se Magnussen miste mental kraft under interviews, da det gik rigtig galt for teamet. Men hvad, den enes brød, den andens død, som man siger, det er jo ikke noget nyt, at der er både en vinder og en taber i sådant et race. Det som jeg mangler er mere fokus på GT Pro og GT2 klasserne, også selvom de passionerede LM følgere med tiden har fået det sådan, at kun LMP1 og til en vis grad underklassen LMP2, får nåde for deres øjne. Jeg mener dermed, at folk som dig, er snobber. Og jeg mener også, der var masser af race at se på, når man så udenom de to konge-prinseklasser, som TV havde så travlt med at filme.
    Bilfabrikkerne, som du skriver om og deres marketingafdelinger vil jo netop kunne se direkte forbindelse mellem de biler de sætter ind og de biler de prøver at sælge til os, der er ikke andre pengegivende sammenhænge. Du kan jo nok se, at når Audi glider ud af LMP1 efter så mange år med succes, så er det netop fordi det er for dyrt og fordi de til sidst var for vant til at vinde, så deres kunder var ligeglade med en sejr i LM – det kunne visuelt jo ikke have en skid at gøre med den nye A4, som mange glad ejer lige havde kørt i garage.
    Le Mans mangler seje kørere i WorldWide-perspektiv, navne fra andre klasser, tidligere F1 stjerner med videre og seje biler vi kan se har bare en anelse relation til vores egne biler. Det er jo til syvende og sidst kunder som jeg, der betaler hele gildet, det kan være man har glemt det i febervildelsen? LMP1 er måske snart historie, for de er bare for langt ude på en måde.
    Jeg håber mest af alt på at Le Mans aldrig stopper og er ikke så fokuseret på hvordan det går i LMP1.

Vild Mustang Boss kan blive din 

KIA afslører foto af ny SUV