Tre danskere er eller bliver ejer af den højteknologiske LaFerrari.
Det er efter hvad vildmbiler.dk erfarer, Lego-kongen Kjeld Kirk Kristiansen, Jacob Brunsborg, søn af dynekongen Lars Larsen, og Johnny Laursen, racerkører og Ferrari-importør i Danmark.
Prisen er knap 10 mio. – uden afgift selvfølgelig!
Der bliver blot produceret 499 LaFerrari, så det bliver en eftertragtet vare med årene.
Som altid hos Ferrari er teknologien inspireret at løsninger, som er blevet til i Formel 1.
Mest signifikant er det nye KERS (Kinetic Energy Recovery System) HY-KERS, som er integreret i LaFerrari.
HY-KERS, bygges side om side med KERS-systemet, som anvendes af Scuderia Ferrari F1-teamet, fungerer ved at kinetisk energi lageres i et batteri.
Energien, der lageres som elektricitet, stammer fra overskydende energi, som frigives ved nedbremsninger.
Præcis som vi ser det i F1.
I LaFerrari lageres overskyden energi ydermere fra bilens V12, når motorkræfterne ikke kan omsættes til acceleration.
El-motoren i LaFerrari yder 163 hk, og bilens V12-motor på 6.3 liter supplerer med yderligere 800 hk, som leveres ved 9.250 o/m.
Drejningsmomentet er imponerende 900 Nm.
Som sine forgængere er LaFerrari lavet helt i kulfiber, hvilket betyder, at karrosseriet er ekstremt stift.
Og så lige præstationerne:
0-100 km/t: under 3.0 sek.
0-200 km/t: under 7.0 sek.
0-300 km/t: under 15 sek.
Omgangstid på Pista di Fiorano: 1.20 min. (Enzo Ferrari Enzo: 1.25 min).
GIPHY App Key not set. Please check settings