in

Kør ikke til Tyskland uden vinterdæk

Hvis du mener, at vinterdæk er noget pjat, så skal du holde dig langt væk fra Tyskland, når kalenderåret skriver 2018. 

Fra den 1. januar indføres nemlig nye regler for vinterdæk. 

Det betyder, at dæk uden de korrekte symboler (M+S (mudder og sne) eller et bjerg- og snefnugssymbol eller begge dele) ikke er godkendte i vinterperioder i Tyskland. 

Der kommer en overgangsordning, hvilket betyder, at dæk der er produceret senest 31. december 2017 kan nøjes med det såkaldte M+S mærke frem til udgangen af september 2024. 

Så det er vigtigt, at du får skiftet til de godkendte dæktyper, hvis du overvejer en tur ned over grænsen. 

Bliver man stoppet i vinterføre I Tyskland uden vinterdæk påmonteret, vil tysk politi udskrive en bøde på €60 (2016-satsen). 

Kaskodækning for skader på ens egen bil kan i øvrigt medføre fuld eller delvis afvisning, hvis forsikringen vurderer, at kørsel med sommerdæk i den konkrete situation har været en grov uagtsom forsømmelse. 

Uha, det kan blive dyrt! 

Selv om du ikke har tænkt at bevæge dig uden for landets grænser, skal du alligevel have vinterdæk på din bil. 

Omkring 1. november er et passende tidspunkt at skifte til vinterfodtøj, for her begynder frosten lejlighedsvis at melde sig og gøre vejene glatte. 

Så er sommerdækkene ikke meget bevendte. 

Er du i tvivl om, hvilket vinterdæk du skal vælge, kan du tage kontakt til dit lokale autoværksted, som kan guide dig gennem udvalget med udgangspunkt i bilmærke og -type, bilens alder og dit kørselsbehov.

Eller du kan tjekke FDM’s halvårlige test af vinter- og sommerdæk. FDM anbefaler, at du finder dit dæk mellem de fem-seks bedste i testen.   

Vil du selv træffe afgørelsen, er her nogle vigtige ting, du skal have øje for. 

Find dækstørrelsen ved at indtaste bilens registreringsnummer på motorregister.skat.dk. 

Bland aldrig vinter- og sommerdæk. De fire dæk skal passe sammen.
Tjek dækkets hastighedskode og afstem den med din bils ydeevne. Koden står på dækket og viser, hvilken topfart, det er godkendt til. Kører du hurtigere, kan dækket eksplodere. 

Mønsterdybde – nye dæk har en mønsterdybde på 7-8 mm. Lovkravet siger minimum 1,6 mm, men Jesper Sørensen, ekspert hos Bridgestone, anbefaler fire mm. for vinterdæk og tre mm for sommerdæk. 

Overvej allerførst, hvad der er vigtigt for dig. Er det kørekomfort og støj? Brændstofeffektivitet, ydeevne ved høj hastighed, sikkerhed på de lange ture eller styreevne?”  

Er du miljøbevidst og ønsker at spare brændstof, skal du vælge små dæk med lav rullemodstand.  

Er det i stedet komfort og holdbarhed, der tæller mest for dig, er et mellemklassedæk med fornuftige køreegenskaber et godt bud.  

Hvis du er den sporty type, der vægter gode køreegenskaber og god styrerespons, skal du have vælge dæk ud fra det og fx gå efter et Bridgestone Potenza dæk.

Så nej, et dæk er ikke bare et dæk! 

Husk det, når du skal købe nye vinterdæk. Hold fast i din type, og hvad der vægter mest for dig i trafikken. 

 

 

 

 

 

 

 

What do you think?

Written by Steen Nielsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Bevist: Så vigtigt er nødbremse i bilen

Volvo præsenterer ny Polestar Coupé