in ,

Derfor skal du køre på disse dæk

ADAC Winter-Reifen-Test_Test World_Ivalo Finnland_12.-15.Dezember 2019

Tusindvis af nybilejere skal ingen længe ud at købe vinterdæk, men hvilke skal man vælge? 

Det har FDM søgt at finde svaret på, og konklusionen er, at man ikke kommer uden om vinterdæk, hvis man altid skal kunne køre i vinterføre.

De senere års milde vintre har øget interessen for helårsdæk, der kan være en udmærket løsning, så længe vinteren ikke viser tænder, og man ikke skal køre til udlandet.

FDMs årlige vinterdæktest tæller i år tæller i alt 28 dæk i størrelserne 16- og 17-tommer. Den første størrelse (205/55 R16) er Europas mest solgte og som passer til biler i den såkaldte Golf-klasse, mens den anden (235/55 R17) passer til mange af de populære SUV’er

I Danmark er vinteren ofte mere grøn end hvid, og det er netop egenskaberne på våd og tør vej, der adskiller testens bedste dæk fra de mindre gode. Da hastigheden ofte er højere på våde og tørre veje, end når man kører i glat føre, er det vigtigt, at vejgrebet også her er godt og bremselængden kort,” siger bilteknisk redaktør Søren W. Rasmussen.

Det er kombinationen af et anderledes og dybere dækmønster og en blødere type gummi, der sikrer vinterdæk et bedre vejgreb i sne, is og sjap, end sommer- og helårsdæk kan tilbyde. Men netop den blødere gummi kan i visse tilfælde mærkes på kørslen.

”Afhængig af dækstørrelse og -dimension kan de blødere dæk betyde, at bilen føles en smule mere ustabil på tør vej ved høj fart. Det kunne særligt mærkes på testens 16-tommerdæk. Det har ikke betydning for sikkerheden, men det kan naturligvis betyde noget for kørekomforten,” siger Søren W. Rasmussen.

Af testens 28 dæk klarer de otte sig til bedømmelsen ’god’, mens 16 dæk klarer sig gennemsnitligt. Fire dæk dumper, alle på dårlige egenskaber på våd eller tør vej.

”Bilister har forskellige krav til dæk, og det er langtfra sikkert, at testvinderne altid passer til ens behov. Derfor kan det være en god idé at dykke ned i vores test, før man beslutter sig for, hvilke vinterdæk man vil købe. FDM anbefaler, at man altid lægger vægt på, at dækket, man vælger, klarer sig godt på især våd vej,” siger Søren W. Rasmussen.

PS: Bestil tid til at få vinterdæk på bilen i god tid, så du står først i køen, når der til vinter pludselig kommer sne. For så bliver køen og ventetiden lang hos dækspecialisterne lang.
 
Se alle resultaterne fra årets vinterdæktest på www.FDM.dk. 

What do you think?

Written by Steen Nielsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

MG er klar med plug-in hybrid

Le Mans skal bane vejen for ny Peugeot