in

BMW reservedel lige ud af 3D-printeren

0

Næste gang du ser DTM, live eller i fjernsynet, er her en lille note du kan bruge til at blære dig med.

De BMW racere der suser rundt på banen har alle et 3D printet turbinehjul i vandpumpen.

Under løbsforhold belastes motorerne helt ekstremt, helt op til 70% af tiden med fuld gas og en tilsvarende varmeafgivelse.

Derfor besluttede BMW tilbage i 2010, at finde en erstatning for det originale standardmonterede plastik turbinehjul.

BMW’s ingeniørafdeling udviklede et one-piece, letmetal turbinehjul. Og de antal de skulle bruge var for småt til at sætte i masseproduktion.

Så det bliver i stedet printet ud på en 3D printer.

Ganske vist en avanceret en af slagsen, der kombinere en 3D printer og en SLC laser for at skabe en svejsning/fusion.

Printeren påfører en 0,05 milimeter tyndt lag af metalpulver, som SLC laseren svejser/smelter sammmen med det tidligere påførte materiale.

Alt sammen under vaccum, for at sikre at der ikke opstår luftbobler i materialet.

Fordelene ved 3D printning er en langt højere præcision, mulighed for løbende designforbedringer, komplekse designs i et stykke (one-piece) og en kæmpe omkostningsbesparelse ved små oplag.

Det bliver sjovt, når vi i fremtiden måske selv kan printe specielle komponenter til vores biler.

What do you think?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

GIPHY App Key not set. Please check settings

LMP2 kan skabe kaos på Le Mans

Video: Ford Mustang 0-100 km/t 4.8 sek.