Arbejdet som motorjournalist er blevet anderledes.
Fra at handle om mekanik og køreegenskaber er det nu elektronikken, der er kommet i fokus.
Man skal bare lige slå et smut omkring Las Vegas, og den internationale elektronikmesse, CES.
Her står de store bilfabrikken på nakken af hinden for at præsentere nye elektroniske hjælpe, der for alvor skal ændre bilkørslen.
Nu og i fremtiden.
vildmbiler.dk har omtalt Mercedes’ bud på fremtidens bil, vi har en artikel om VW på og her kan vi fortælle om de tanker Audi har gjort sig.
“Et nyt kapitel” er overskriften for Audi’s tilstedeværelse på CES.
Og nu er det med holde øjnene i fokus!
En firekernet processor, som bearbejder otte milliarder regneoperationer pr. sekund. En virtuel omdrejningstæller med en viser, der opdateres 60 gange i sekundet, så den kan bevæge sig 100 pct. flydende. 3D-lyd som i en koncertsal og fra alle retninger, en Audi tablet som multimediecentral og nem trådløs kommunikation mellem førerens og passagerernes egne mobile apparater.
Der kommer også nye løsninger til Audi connect – den store portefølje af opkoblede applikationer.
I den nye Audi Q7 kan føreren via sin smartphone koble sig op med softwareuniverset fra Apple Car Play og Android Auto samt opdatere sit navigationskort online.
I Audi TT (som standard) og i Audi Q7 (som ekstraudstyr) foregår alle visninger i Audi virtual cockpit – det digitale kombiinstrument fascinerer med avancerede 3D-grafikker og -animationer samt med mange individualiseringsmuligheder.
I den nye Audi Q7 åbner Audi næste kapitel inden for førerassistentsystemer. Løsninger som den forudseende effektivitetsassistent og adaptive cruise control inklusive køassistent viser allerede nu retningen for fremtidens teknologi til selvkørende biler.
Hvor følelsesbetonet den kan være, viste Audi for nylig på Hockenheimring, hvor den førerløse Audi RS 7 kørte på Grand Prix-strækningen med tophastigheder på op til 240 km/t – som den mest sportslige selvkørende bil i verden.
I forbindelse med CES 2015 kørte en førerløs Audi A7 fra Stanford i Silicon Valley til Las Vegas. De sensordata, som bilens førerassistentstyreenhed (zFAS) registrerer under kørslen, kan sendes online til clouden, hvor de kan bearbejdes, og sendes tilbage til bilen igen. På den måde udvider bilen hele tiden sin viden og sine evner – den bliver til en intelligent og lærende bil.
Audi har været førende indenfor lysteknologi i biler i årevis. Banebrydende nyskabelser er allerede til rådighed i flere nuværende modellinjer og omfatter matrix LED forlygter til intelligent og fleksibel belysning af vejbanen samt dynamisk blinklys.
En anden lysteknologi, som Audi var de første til at præsentere, er det laser fjernlys, der er tilgængeligt i Audis R8 LMX edition model.
På CES vil Audi introducere Audi Matrix laserteknologi som næste skridt, et laserlys der leverer høj opløsning og fintunet belysning af vejbanen forude. En anden nyskabelse er construction area lighting, hvor to markante lysstriber på vejen visualiserer bilens bredde.
Nok er motorjournalistikken blevet anderledes, men det handler stadig om kærlig til det enkelte brand – og prisen.
GIPHY App Key not set. Please check settings