in ,

Audi hylder racersejre med R8-model

Dynamic photo, Colour: Tioman green

Den utroligt succesrige Audi R8 LMS har fem gange siden 2012 vundet 24-timers-løbet på Nürburgring Nordschlife, også kaldet det “Grønne helvede”, og som en hyldest til de legendariske sejre præsenterer Audi Sport en specialmodel af racerbilen

til gadebrug, en R8 green hell. 

Den produceres kun i 50 nummererede eksemplarer på verdensplan, og i Tyskland ligger prisen på 233.950 euro.  

R8-racerbilsfamilien består af tre medlemmer, hvor R8 LMS GT3 er spydspidsen. Siden 2017 er den blevet flankeret af R8 LMS GT4, som er væsentligt tættere på den serieproducerede model. Den har allerede vundet 18 titler på verdensplan.  

I slutningen af 2019 præsenterede Audi Sport customer racing R8 LMS GT2, der med sine 640 hk henvender sig specielt til gentleman-racerkørere. 

R8 green hell er som standard lakeret i mørk Tiomangrøn efter det ”grønne helvede”, mens kunderne som tilvalg kan vælge farverne Ibishvid, Daytonagrå eller Mythossort.  

Frontklappen, A-stolperne, taget og bagenden er på visse områder forsynet med en matsort folie i motorsportslook. På dørene på kundebilerne står bilens nummer med store, mat-transparente tal, der minder om startnumre, og på bilens sideblade og på forruden sidder logoet ”GREEN HELL R8” i sort højglans.  

Optikpakken i matsort sætter et særligt præg på fronten, panelerne og diffusoren, mens sideblades, sidespejlhuse og hækspoiler i samme farve supplerer på perfekt vis. På de 20” fælge er fladerne ligeledes lakeret i matsort, mens røde detaljer på fælgene fuldender det iøjnefaldende design. 

Motoren i R8 green hell er en V10’er, der leverer 620 hk til quattro firehjulstrækket via den 7-trins S tronicgearkasse,. Den accelerer fra 0-100 km/t på 3,1 sek. og videre op til tophastigheden på 331 km/t. 

quattro-firehjulstrækket, der fordeler kræfterne helt variabelt mellem akslerne efter behov, er tilpasset specielt til centermotorkonstruktionen, og et mekanisk spærredifferentiale på bagakslen øger køredynamikken og vejgrebet yderligere. 

Som på en racerbil anvendes der altid dobbelte triangelarme til hjulføringen, og bremseskiverne er fremstillet af CFK-forstærket keramik. 

Audi drive select-systemet omfatter en Performance-indstilling, hvori de tre vigtigste køredynamiske parametre kan tilpasses i tre trin til vejbanens friktionsværdi. Føreren kan betjene den via en satellitknap på rattet. 

What do you think?

Written by Steen Nielsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Classic Race Aarhus udskydes igen

BMW-legender i ny forklædning