in ,

Golf til gaden med 300 hestekræfter

Selv om VW har igangsat en elektrisk revolution med den ny ID.3, har de også taget hul på næste kapitel i den uendelige historie om den ikoniske Golf.  

Det gør de med den ny 300 hestes GTI Clubsport, deri nu indtager rollen som den ny topmodel i 8. generation af Golf GTI. 

Den første Golf GTI Clubsport blev lanceret i 2016 på 40-årsdagen for den ikoniske sportshatchback og  var udstyret med en toliters, 265 hestes TSI-sportsmotor, der med en boostfunktion kortvarigt kunne yde 290 heste.  

Den model blev samme år fulgt op af en mere hardcore 310 hk stærk GTI Clubsport S, der blev produceret i en begrænset serie på 400 enheder. 

Den ny GTI Clubsport, der nu lanceres, placerer sig med 300 hk mellem den første GTI Clubsport og GTI Clubsport S.  

De tekniske fremskridt inkorporeret i bilen får den til at skille sig ud. Med den forbedrede højtydende sportsmotor og et optimeret chassis, der for første gang er digitalt forbundet, gør den ny GTI Clubsport til en af verdens bedste forhjulstrukne sportsvogne. 

GTI Clubsport tilbydes udelukkende med en 7-trins DSG dobbeltkoblingsgearkasse, der har lavere gearing og et indbygget launchcontrol-program, hvilket gør GTI Clubsport i stand til at runde 100 km/t på under seks sekunder.  

Topfarten er elektronisk begrænset til 250 km/t, men GTI Clubsport kan udstyres med en Race-pakke (pris: 70.940 kr.), hvor topfarten er øget til 270 km/t. Denne pakke indeholder også 19” Scotsdale-fælge og Titanium-udstødning. 

I den nye Golf 8 bruger Volkswagen et helt nyt køredynamisk-styresystem kaldet Vehicle Dynamics Manager. Systems potentiale udnyttes til fulde i den nye Golf GTI Clubsport, fordi man her ikke kun integrerer det elektroniske XDS-differentiale og de adaptive støddæmpere i DCC-undervognen (pris: 14.992 kr.), men også – for første gang – det standardmonterede elektromekaniske spærredifferentiale på forakslen (VAQ). 

En stærkere motor, mere vejgreb, en højere topfart og svinghastigheder kræver også veldimensionerede bremser. På den nye GTI-topmodel er bremsesystemet blandt andet opgraderet med 18” bremseskiver, en ny hastighedsafhængig elektromekanisk bremseservo og en større slavecylinder, hvilket giver en markant kraftigere bremseevne, der samtidig er nemmere at dosere. 

GTI-fans vil hurtigt kunne genkende en Golf GTI Clubsport takket være et nyt frontdesign, der adskiller sig fra en standard 245 hk GTI ved at være udstyret med en frontkofanger med et større køleluftindtag i det klassiske bikube-mønster. 

 

Interiøret i GTI Clubsport emmer af sportsappeal med røde syninger på sportsrattet, der er beklædt med perforeret læder og en klokken-6-markering. Sportssæderne er designet med integreret nakkestøtte og er beklædt i nyt ArtVelour-betræk 

Golf GTI Clubsport kan bestilles til priser fra 544.997 kr. Se den komplette prisliste på VW.dk 

Kort fortalt:

  • Fra 245 til 300 hk: Den nye GTI Clubsport er ny sportslig topmodel og den hidtil stærkeste version af 8. generation Golf 
  • Intelligent køredynamik: Vehicle Dynamics Manager integrerer det elektromekaniske spærredifferentiale og den adaptive undervogn 
  • Køreprofil til banekørsel: Køreprofilindstillingen i Golf GTI Clubsport er suppleret med en Special-køreprofil til kørsel på Nürburgring 
  • Eksklusivt Clubsport-look: En frontkofanger med en større frontspoiler og en todelt tagspoiler øger downforce og stabilitet 
  • Kraftfuldt bremsesystem: 18” bremseskiver sikrer en sportslig og overlegen bremseevne ved alle hastigheder 
  • Hurtigere på Nürburgring: GTI Clubsport er 13 sekunder hurtigere rundt på den legendariske Nürburgring end en 245 hk Golf GTI 

What do you think?

Written by Steen Nielsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Crossland uden X og med ny front

En af disse bliver Årets Bil 2021