”De ny skrappere testkrav fra Euro NCAP betyder, at bilproducenterne nu for alvor skal strække sig for at nå alle fem stjerner. Alligevel overbeviser VW ID.3 med en meget flot sikkerhed, der vel at mærke dækker alle udstyrsmodellerne. Alle de vigtige sikkerhedssystemer er standard, og ikke mindst bilens nødbremse og vognbaneassistent scorer højt,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen, og tilføjer:
”Derudover har VW ID.3, igen som en del af de nye testkrav, et system, der overvåger føreren og reagerer i tilfælde af uopmærksomhed bag rattet, og et såkaldt eCall-system, der selv giver information og position til alarmcentralen i tilfælde af uheld.”
Også når det gælder kollisionssikkerheden, udmærker VW ID.3 sig som en sikker bil. Både for store og små passagerer. Som en del af den nye test foregår frontalkollisionen nu ikke længere mod en mur men mod en bevægelig barriere, der bedre skal simulere sammenstød med en modkørende bil. Her opnår VW ID.3 et flot resultat. Det samme gælder testen af den ligeledes nye airbag mellem de forreste sæder, der skal forhindre, at fører og forsædepassager slår sig mod hinanden i tilfælde af uheld.
”VW ID.3 er på mange måder en meget vellykket bil, hvor ID står for ’Intelligent Design’. Det gælder også sikkerheden, som der ikke rigtig er nogen fingre at sætte på. Det viser endnu en gang, at den omstilling til elbiler, som bilproducenterne er i fuld gang med, ikke sker på bekostning af sikkerheden. Tværtimod ser det ud til, at de formår at integrere den seneste sikkerhedsteknologi i deres biler,” siger Søren W. Rasmussen.
Udover VW ID.3 rummer den seneste Euro NCAP-test også en såkaldt re-evaluering af plugin-hybrid-udgaven af Toyota RAV4, der oprindeligt blev testet sidste år. Også den opnår fem Euro NCAP-stjerner, men altså efter 2019-kraven.
GIPHY App Key not set. Please check settings