in

Hård kritik af mini-bilers sikkerhed

Det er for mig uforståeligt, at nogle bilfabrikker præsenterer biler i Danmark uden automatisk nødbremse-funktion!

Vel vidende, at det giver drag over nakken allerede fra dag 1.

Seneste eksempel er den ellers interessante Citroën C3.

Uden automatisk nødbremse opnåede den kun fire stjerner i den seneste Euro NCAP-test, og det har fået FDM til at fraråde at købe den indtil senere på året, hvor den kommer med det livgivende bremsesystem.

Værre gik det dog med Fiat 500, der siden 2011 har været populær på de danske veje. Dengang fik den fem stjerner, men testen har overskredet sidste salgsdato, og derfor er Fiat 500 testet igen.

I mellemtiden er Fiat 500 hverken blevet værre eller bedre, til gengæld er kravene til bilers sikkerhed skærpet meget på de seks år. Derfor ryger den fra fem til kun tre stjerner, siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen.

Det er især mangel på en automatisk nødbremse og andet moderne sikkerhedsudstyr, der trækker ned. Men det grundlæggende sikkerhedsniveau i Fiat 500 er heller ikke til mere end tre stjerner målt med nutidens standarder.

En bil, der ikke kan undskylde det skuffende resultat med sin alder, er Ford Ka+.

Den er udviklet til at kunne sælges i hele verden, men med kun tre stjerner er den ikke på hjemmebane på europæiske veje.

Ka+ er tydeligvis skabt til salg i dele af verden, hvor sikkerhed ikke spiller den store rolle. Ford burde ikke falde for fristelsen til at sælge en så dårligt udstyret bil på vores marked, ” siger Søren W. Rasmussen.

Fire biler i de populære SUV- og crossover-klasser klarede Euro NCAP-testen til topkarakter.

Den ene, Peugeot 5008, behøvede slet ikke at møde muren for at få fem stjerner, da bilen deler konstruktion og udstyr med Peugeot 3008. Kun bagenden er der ændret lidt på.

Audi, Land Rover og Toyota viser i crashtesten, at de kan bygge sikkerhed ind i alle størrelser biler, så både mennesker i og uden for bilerne bliver beskyttet.

Men Audi og Toyota skal ikke hvile på laurbærrene, for næste år strammer Euro NCAP igen kravene for bilers sikkerhed.

Audi Q5 får fem stjerner i år, men sådan ville det ikke gå med 2018-kravene.

Det kan undre, at Audi Q5 lige akkurat når de fem stjerner i kategorien Sikkerhedsudstyr. Audi kan levere det nødvendige udstyr, men det er ikke standard i dag. Det ville klæde Audi, hvis de fremover ikke går efter laveste fællesnævner, siger Søren W. Rasmussen.

Også den helt nye Toyota C-HR med det opsigtsvækkende design får fem stjerner, men t beskyttelsen af mindre børn er ikke i top.

Sidste bil i feltet er Land Rover Discovery, der ligeledes fik fem, men til gengæld mere langtidsholdbare, stjerner.

Se alle resultaterne fra den seneste og tidligere Euro NCAP-test på www.fdm.dk/euroncap.

What do you think?

Written by Steen Nielsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Første fabriksfoto af fransk bil-ikon

Gudesmuk ny Range Rover