Bilerne til finalen i kåringen af Årets Bil 2020 er fundet.
Efter to dages test på FDM Jyllandsringen sendte juryen bestående af 25 medlemmer af Danske Motorjournalister disse fem biler videre til det afgørende slag: KIA XCeed, BMW 1-Serie, BMW 3-Serie, Tesla 3 og Peugeot 208.
Vildmedbiler.dks bilredaktør, Steen Nielsen, havde fire af fem rigtige. “Jeg havde Toyota Corolla som finaledeltager i stedet for BMW 1-Serie.,” fortæller han
24 kandidatbiler i 49 forskellige varianter blev testet på bane og landevej de to dage.
“Det var en rigtig fin årgang, der skulle under lup og det blev da også en ganske svær opgave at vælge de fem finalister. Men valget skulle træffes, og jeg forstå godt, at nogle repræsentanter for de mange mærker var skuffet,” siger Steen Nielsen.
Peugeot 208 er en smart og velkørende bil, der snart også kommer i en elektrisk variant.
KIA XCeed er en vellykket SUV med god plads og fine køreegenskaber.
BMW 3-Serie er måske den mest perfekte bil på markedet lige nu. Ikke på noget punkt kan man sætte en finger.
BMW 1-Serie er både en fornuftig og sprælsk sag, der både kan gøre sig som privat- og firmabil.
Og så er der Tesla. Den rammer som en hammer ned i elbil-klassen og er et stort skridt på vejen mod et egentligt gennembrud for elbilen.
Midt under finaleafstemningen tikkede en pressemeddelelse fra FDM/Euro NCAP ind på mobilen, hvori der stod skrevet, at den ny 208 kun havde fået fire af de maksimale fem stjerner i den seneste crashtest.
Årsagen er en nødbremse, der i den testede standardudgave ikke ser bløde trafikanter som børn og cyklister godt nok. Den slags afregnes kontant hos Euro NCAP.
Peugeot 208 fås ganske vist med en mere avanceret og bedre nødbremse med radar, men da den er ekstraudstyr, er bilen testet med den mere simple nødbremse med kun kamera.
”Det kan måske virke som en bagatel, at den snubler på en nødbremse, der på mange måder virker godt. Omvendt kan det undre, at Peugeot ikke har valgt at gøre den bedste udgave af nødbremsen til standard. Det kan andre bilproducenter finde ud af. Det er ikke godt nok, og vi opfordrer den danske Peugeot-importør til at gøre udstyret til standard i Danmark,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen.
Peugeot Danmark har endnu ikke meldt ud hvordan de har tænkt sig at håndtere sagen inden den endelige afstemning ved at arrangement i København den 27. november
GIPHY App Key not set. Please check settings