in

Toyota skruer op for sikkerheden 

Allerede fra næste år bliver de ny biler fra Toyota udstyret med helt nyudviklede aktive sikkerhedspakker under navnet Toyota Safety Sense – også dem, der kommer til Danmark.

Formålet er helt at undgå ulykker eller som minimum at begrænse skaderne ved et eventuelt sammenstød.

Der er helt konkret tale om to nye såkaldte Toyota Safety Sense sikkerhedspakker, som hver især vil blive tilgængelige afhængig af bilmodel. Den såkaldte C- sikkerhedspakke finder vej til flere af de mere kompakte biler, mens en P- sikkerhedspakke typisk vil være at finde i mellemstore og helt store Toyota-modeller.

Sikkerhedspakken med navnet Toyota Safety Sense C integrerer flere af Toyotas eksisterende aktive sikkerhedsteknologier i form af bl.a Pre-collision System (PCS), Lane Departure Alert (LDA) og Automatic High Beam (AHB).

PCS nødbremser automatisk bilen ved hastigheder op til 80 km/t for at forhindre, at en ulykke sker, mens LDA sørger for at advare, hvis man utilsigtet er ved at forlade sin vognbane. Automatic High Beam sørger for, at man i mørke altid kan have fjernlyset tændt for at sikre en ekstra god sigtbarhed, men samtidig blænder det aktive sikkerhedssystem helt automatisk lyset ned, hvis der er forankørende eller modkørende billister.

Bremser for fodgængere 

Sikkerhedspakken med navnet Toyota Safety Sense P er en overbygning af C- sikkerhedspakken. Pre-collision systemet nøjes nemlig her ikke kun med automatisk at bremse for andre biler for at undgå en ulykke. Den registrerer også fodgængere og sørger for at bremse inden en eventuel påkørsel. Ved nødbremsning for fodgængere virker systemet ved hastigheder op til 80 km/t, mens det ved nødbremsning for biler virker helt op til bilens topfart.

Udover det udvidede Pre-collision System med genkendelse af fodgænger rummer P-sikkerhedspakken også Radar Cruise Control, der hjælper med hele tiden at holde en bestemt minimumsafstand til det forankørende køretøj.  

Toyotas C-sikkerhedspakke benytter sig af laserradar og P-sikkerhedspakken millimeterbølge radar – hver især i kombination med et kamera for at sikre bedst mulige funktionalitet.

De to nye sikkerhedspakker, der altså allerede fra 2015 også finder vej til Toyota-biler i Danmark, er dog ikke eneste nyheder på sikkerhedsfronten fra Toyota.

Bilen kommunikerer med omgivelserne 

Toyota arbejder også med intelligent trådløs kommunikation mellem bil og omgivelser samt fra bil til bil – kaldet Integrated Traffic System (ITS). Det kommer fx til nytte i et stort og uoverskueligt lyskryds, hvor sensorer over vejen registrerer modkørende trafik eller fodgængere, der krydser vejen, og sender oplysningerne til bilen. Samtidig kommunikerer bilen med andre biler i nærheden, og man vil ved behov blive advaret med lys og lyd, hvis der er fare for en ulykke for at forhindre denne i at ske.

Toyota har også udviklet en ny kommunikerende Radar Cruise Control, som i tillæg til en traditionel adaptiv fartpilot benytter kommunikation mellem biler for at gøre det endnu lettere at holde en sikker afstand mellem de kørende biler.  

Sikkerhedssystemet bruger Toyotas eksisterende fremadrettede millimeterbølge radar til at overvåge afstanden til den forankørende bil, bilernes hastighed i forhold til hinanden, og om den forankørende bil accelererer eller sagtner farten.

Det er med til at holde bedre styr på bilerne i forhold til hinanden, hvilket øger sikkerheden på vejene, mindsker risikoen for kødannelse og generelt forbedrer brændstoføkonomien som følge af en mere glidende kørsel.

Nyt lygtesystem

Med et nyudviklet avanceret lygtesystem til biler kaldet LED Array Adaptive High Beam giver Toyota også sikkerheden i mørke et ekstra løft. Systemet benytter individuelt kontrollerede LED-forlygtepærer placeret på en enkelt række. Det giver et bredere og kraftigere oplyst område uden at blænde modkørende eller forankørende bilister.

Systemet dæmper nemlig automatisk lyset i lige nøjagtig den vinkel, den mod- eller forankørende befinder sig i, mens et kraftigere lys i alle andre vinkler sørger for, at det er lettere at få øje på fx fodgængere eller eventuelle forhindringer på kørebanen. En ekstra feature ved det intelligente LED-lygtesystem er kurvelys, der tilpasser det oplyste område foran bilen efter rattets position og altså drejer med, når rattet drejer.

What do you think?

Written by Steen Nielsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

GIPHY App Key not set. Please check settings

Aquila klar med ny racerbil

Audi Q7 med plug-in diesel