Kaptajn Christensen styre sit mandskab til en stor triumf i årets legendariske 24-timersløb på Le Mans.
Porsches deres første sejr i LMGTE-Pro-klassen siden 2013, og den første podieplacering til Porsche i klassen siden 2014.
Sejren blev sikret sammen med rutinerede Kevin Estre, som Michael Christensen er fast makker med i hele WEC-serien, og Porsches ny guldfugl, Laurens Vanthoor.
For alle tre gjaldt det, at det er deres første sejr på Le Mans.
Michael Christensen oplevede en karrieremæssig nedtur, da han sidste år kørte sin Porsche af banen og måtte udgå. En personlig fejl, der ramte ham hårdt på selvtilliden.
Den plet skulle vaskes af i år, og det blev den med den allerskrappeste pletfjerner. Ikke et hjul satte han forkert, og sammen med sine to teamkammerater var han med til at gøre LMGTE-Pro-klassen til den mest seværdige i mange år.
At danskeren blev sat til at køre Porschen de sidste 45 minutter, var ikke tilfældigt. Michael er en psykisk stærk kører, der ikke lader sig påvirke af de store krav, der stilles til ham.
Michael Christensen er firmaet mand.
En højt skattet “medarbejder” hos Porsche Motorsport, manden der sætter Porsche over sig selv, manden de værdsætter højt, både i løbene og i det store udviklingsarbejde, der hele tiden er i gang.
Michael Christensen vandt sidste år i januar 24-timersløbet på Daytona med Allegra Motorsport i en fabriksstøttet Porsche 911 GT3 GTD-racer efter aldeles blændende kørsel.
Han var også den gang sidste mand i Porschen, og kørte i løbets afsluttende fase bilen fra en syvende- til førstepladsen i klassen.
»Det sidste stint i bilen er nok mit bedste i min karriere til dato,” sagde han dengang.
Det er nok, uden at have spurgt Michaell, blevet ændret til; “Det sidste stint i bilen på Le Mans, er nok det bedste i min karriere.”
Sidst en dansk kører vandt i LMGTE-Pro på Le Mans, var Jan Magnussen i 2009.
GIPHY App Key not set. Please check settings