in

SUV’er overhaler sportsvognene

Sportsvognene får tæv af SUV’er og Crossovers.

I salgsstatistikkerne!

Køberne har skiftet smag, og sportsvogne vil aldrig nå op på de salgstal som før finanskrisen ramte i 2008.

“Salget er ca. det halve af, hvad det var den gang,” siger bossen for BMW Sales, Ian Robertson i et interview.

I Europa og Nordamerika er sportsvognens rolle stærkt vigende, mens salget af SUV og Crossovers er for opadgående.

I Kina er limousiner med chauffør mere eftertragtet end sportsvogne blandt den rigeste del af befolkningen.

Salget af BMW Z4, Audi TT og Mercedes SLK peakede i 2007 med et salg på 114.000 biler, men faldt 45 pct. i 2010.

Trods af det faldende salg, har BMW ikke i sinde at opgive sportsvognene.

“Hurtige sportsvogne med masser af hestekræfter, til en relativ høj pris, er vigtig for et bilmærkes brand,” fortæller Ian Robertson. “Derfor er BMW gået i samarbejde med Toyota for at halvere omkostningerne ved udviklingen af en ny mellemklasse sportsvogn.

Robertson vil ikke afsløre detaljer om den ny bil, men siger dog, at projektet er nået til koncept-stadiet.

BMW, verdens største producent af luksusbiler, indgik samarbejdsaftalen i 2013 og den vil udover sportsvognsprojektet også handle om udvikling af brændselsceller og letvægtsteknologi.

What do you think?

Written by Steen Nielsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

GIPHY App Key not set. Please check settings

Kevins McLaren F1 snart i Lego

Poulsen håber på hurtig afgørelse