in

Skodas fartbombe

Årets Bil i Danmark 2014 har været i fitnesscenter.

Familiebilen er blevet en supersprinter, den hurtigste Skoda nogensinde. 220 heste, 248 km/t. på toppen. Sådan!

RS, hedder fartbomben. Der står VRS på bagklappen, hvilket betyder Volkswagen Rally Sport, men V’et er udeladt i daglig tale. Danskerne kender modellen som RS, så sådan bliver det.
Min gode bilglade ven vil (af princip) ikke sætte sine hænder på et Skoda-rat, men efter en tur i passagersædet i RS, indrømmede han dog, at den ikke var så ringe endda. Han strammede sig endda op til, at ”den kunne han da godt tænke sig.”

Skoda RS er blid som et lam og økonomisk at køre i, når eco-knappen er aktiveret, men så snart power-knappen røres på touch-skærmen, forvandler den sig til et vilddyr.
Kræfterne vælter ud i forhjulene, turbomotoren hæver stemmen voldsomt, og pludselig lyder den som en supersportsvogn – eller racerbil, om man vil.
En fantastik lyd, men også en smule ”Brian”-agtig.
Den 6-trins manuelle gearkasse fordeler kræfterne med korte og præcise skiftebevægelser. En 6-trins DSG-gearkasse kan fås som ekstraudstyr, pris: 20.000 kr.
I power-mode sprinter Octavia RS fra sving til sving, og med den ny multilink-bagaksel styrer den sikkert og præcist rundt om hjørnerne, de skarpe og de bløde. Samtidig står den præcist i sporet på motorvejen.  Et elektronisk spær, der er koblet på bilens ESP-system, sørger for et fast vejgreb ved accelerationerne. XDS, som det hedder, nedbremser dét af de trækkende forhjul, der ikke har greb.
De 220 heste sørger for, at de første 100 km/t. nås på bare 6,8 sek. Det er 0,3 sek. langsommere end søstermodellen Golf GTI, men til gengæld kan den tjekkede tjekke køre to kilometer hurtigere på toppen.
Vigtigt, ik’?

I en potent bil skal man sidde godt i, dens bevægelser skal gå lige ind i ryggen, hvis kræfterne skal udnyttes til fulde.
Og det gør man i Octavia RS, der er en Driver’s Car i ordets bogstaveligste forstand. Sportssæderne yder fornem støtte, det lækre læderrat ligger godt i hånden og de primære instrumenter sidder, hvor de skal.
RS er 15mm lavere end den normale Octavia og er udstyret med stivere fjedre og en kraftigere krængningsstabilisator. Det gør den sportsligt fastere, men ganske komfortabel i kraft af en god dæmpning.
Kvalitetsindtrykket er højt og understøttes af røde syninger på de mørke lædersæder. Og som i den almindelige familie-Octavia, er der stor benplads bagi.
590 liter plads er der i bagagerummet, så der er plads til den store feriebagage – eller hvad der nu ellers skal lastes ind under den store bagklap.
Octavia RS er også en perfekt familiebil.

Prisen for den sportstrimmede 5-dørs Octavia RS er 416.760 kr. Det er over 60.000 kr. billigere end den 5-dørs Golf GTI. Merprisen fra 5-dørs Octavia RS til stationcar på samme trin er 15.000 kr.

[highlight background=”#333″ color=”#fff”]Skoda Octavia RS:[/highlight]

  • Pris inkl. levering: 416.780 kr.
  • Motor: R4, 1.984 ccm, turbobenzin, 16V, 220 hk ved 4500-6200 o/min. 350 Nm ved 1500-4400 o/min.
  • Præstationer: Tophastighed: 248 km/t. 0-100 km/t: 6,8 sek.
  • Forbrug/EU-norm: 16,1 km/l. CO2-udledning: 142 g/km
  • Transmission: 6-trins manuel. Forhjulstræk
  • Mål og vægt: L/B/H: 469/181/145 cm. Køreklar vægt: 1425 kg. Lasteevne: 467 kg. Bagagerum: 590-1580 liter. Påhæng: 1600 kg
  • Sikkerhed: Euro NCAP: 5 stjerner
  • Årlig ejerafgift: 2.220 kr.
  • Garanti (mek/lak/rust): 2/3/12 år

[highlight background=”#333″ color=”#fff”]Standardudstyr:[/highlight]

Ni airbags, ESC-antiskrid, 5 selehuskere, træthedsovervågning, multikollisionsbremse, dæktryksovervågning, Hill Holder, bi-xenonforlygter med fjernlysassistent, LED-kørelys og LED-baglygter, stop-start automatik, gearskifteindikator, parkeringssensor bag, 2-zonet klimaanlæg, fartpilot, elektrisk justerbare sidespejle m. varme, regnsensor, aut. nedblænding af bakspejl, højdejusterbare RS-sportsforsæder med varme, elruder, læder på rat og gearknop, midterarmlæn for og bag, ratbetjent cd-radio m. aux- og usb-indgang samt otte højttalere, sportsundervogn, RS-interiør med kulfiberlook, indtræk i kunstlæder/læder, 17 tommer alufælge.

[highlight background=”#333″ color=”#fff”]Ekstraudstyr:[/highlight]

Metallak (5.995 kr.), vejbaneassistent (6.995 kr.), varme i forrude (3.695 kr.), varme i bagsæde (2.995 kr.), adaptiv fartpilot (13.995 kr.), Performance Mode Selection (3.595 kr.) og opvarmede sprinklerdyser (595 kr.).

What do you think?

Written by Steen Nielsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

GIPHY App Key not set. Please check settings

One Comment

  1. Hrmpf, stop lige en halv. Bogstavet V i betegnelsen VRS har ABSOLUT intet at gøre med Volksvagen. Der er mange historier at finde rundt på nettet, og det er ikke alt man skal stole på – men Volkswagen står det altså IKKE for.
    Den mest farverige historie man finder er fremkommet af at Ford (som mente sig at have monopol på RS tilbage i halvfjerdserne) en gang i tiden sagsøgte Skoda for at anvende RS i sin produktion og til rally biler. Den engelske dommer som dømte sagen. måtte bare konstatere at Skoda var en af de første producenter som igennem historien har brugt RS – men det har Porsche også. Derfor dømte han til fordel for Skoda. og entusiaster mener derfor at V står for Victory og i denne forbindelse overfor storebror Ford.
    Men, alment menes det at VRS står for Victory Rally Sport….., det bekræftes af mange forskellige internet forums.

Fleksibel fransk familiebil

Passat er favorit til årets bedste