Bilfabrikkerne Toyota og Aston Martin har dedikeret sig til de ny Le Mans Hypercar-regler, og de to private bilbyggere, Glickenhaus og byKolles, har signaleret, at de ønsker at være en del af WEC-revolutionen fra næste år.
Og så i dag sprang der en bombe i motorsportverdenen; Peugeot melder sig også på banen med deltagelse i Le Mans og WEC fra 2022.
“Vi er stolte over at kunne meddele vores deltagelse i WEC-verdensmesterskabet og Le Mans med en Hybrid Power Hypercar,” meddelte den franske bilproducent omkring middag på sin officielle Twitter-side,
Der har i de seneste uger verseret en masse rygter om, at Peugeot ville vende tilbage til Le Mans som motorleverandør til Oreca. Det ville være et billigere alternativ til et komplet fabriksprogram under den nye Hypercar-regler, men den franske motorsportsgigant valgte altså den store pakke.
“Jeg er meget glad for at integrere mit teams færdigheder og lidenskab i dette projekt,” siger Jean-Marc Finot, direktør for PSA Motorsport. “Det er en ny udfordring, men jeg ved, at vores eksperter vil mestre den og gå efter sejren på Le Mans.“
Peugeot deltog på Le Mans fra 2007-2011 med en 908 diesel, men stoppede umiddelbart 2012-sæsonen med en hybridversion på grund af fabrikkens financielle kris, der betød fyringer af tusinder af ansatte.
Hypercar erstatter fra næste år LMP1-prototyper som topklasse i WEC/Le Mans.
Foto: Peugeot stoppede på Le Mans med den 908 diesel på grund ad økonomisk krise.
GIPHY App Key not set. Please check settings