Mazda har udviklet den første serieproducerede benzinmotor, SKYACTIV-X, som benytter sig af kompressionstænding.
Det vil sige, at luft-/benzinblandingen selvantænder, når den komprimeres af stemplerne.
En forbrændingsmetode med navnet ”Spark Controlled Compression Ignitition” løser to problemer, som tidligere har forhindret en serieproduktion af benzinmotorer med kompressionstænding: at maksimere det område, hvor kompressionstænding er mulig samt at opnå en umærkelig overgang mellem kompressionstænding og gnisttænding via et tændrør.
Den ny forbrændingsmotor kombinerer fordelene ved en benzin- og en dieselmotor ved at give mindre udslip og samtidig levere mere kraft og acceleration.
Kompressionstænding og trykladning sammen reducerer brændstofforbruget og gør samtidig motoren mere responsiv og øger drejningsmomentet med 10-30 pct. i sammenligning med dagens SKYACTIV-G benzinmotor.
Kompressionstænding skaber en super effektiv forbrænding, som forbedrer effektiviteten med 20-30 pct. i sammenligning med dagens benzinmotor SKYACTIV-G og med hele 35-45 pct. i sammenligning med Mazdas benzinmotorer med samme cylindervolumen fra 2008.
SKYACTIV-X er faktisk lige så eller sågar mere effektiv end Mazdas seneste dieselmotor SKYACTIV-D.
Med høj effektivitet i et bredere omdrejningsområde og ved flere forskellige belastninger kan udvekslingsforholdene i transmissionen vælges mere frit, og resultatet bliver både lavere brændstofforbrug og bedre præstationer.
GIPHY App Key not set. Please check settings