“Små biler har givet Fiat smør på brødet i mange år, men man kan ikke leve af brød alene! Der skal marmelade på brødet, før det bliver rigtigt interessant!
Det slog Fiats marketingchef, Olivier Francois, fast ved præsentationen af den ny 500X crossover.
Og med det mener han, at Fiat for at overleve skal have større og mere specielle biler på programmet.
“Derfor er vi nødt til at kigge over A og B-segmentet, bybiler og små hatchback-modeller,” siger Olivier Francois. “Crossovers som 500X er et skridt på vejen, men mellemklassebiler og sportslige skal skaffe vores territorium tilbage.”
Fiat 500 og 500L er populære biler og har været medvirkende til at fastholde den italienske bilgigants markedsposition i deres respektive segmenter, men resten af Fiats program er gammelt og autdated og sælger dårligt udenfor Italien.
Den første ny anderledes bil ventes at blive en Fiat eller Abarth sportsvogn, en Spider, som er udviklet sammen med Mazda, MX-5, og som ventes på markedet næste år.
En radikal fornyet Bravo er også på vej, næste år eller i begyndelsen af 2016. Her er der tale om en crossover-lignende bil i stil med Nissan Qashqai.
GIPHY App Key not set. Please check settings