in

Mazda3; Drivers Car

Vi tester Mazda3 5-dørs hatchback med 120 hestes benzinmotor og mellemste Vision-udstyr.

Svulmende former, høj kvalitet, et gearskifte i topklasse, sportslige køreegenskaber og en motor med saft og kraft.
Så kort kan Mazda3 beskrives.
Og begejstringen bliver ikke mindre af, at prisen for en Mazda3 5-dørs hatchback med 120 hestes benzinmotor og mellemste Vision-udstyr, med levering kun lige sniger sig op over 250.000 kr.
En stærk pris!

Men helt fejlfri er Mazda 3 ikke. Hjulene støjer og karrosseriet suser. Specielt vindstøjen irriterede mig på de lange motorvejsture.
Mazda 3 lægger sig designmæssigt tæt op af storebror 6, og det klæ’r den.  De er nemlig begge dynamisk smukke, og ser ud af en masse.
3’eren er en ”Drivers Car”, den kører bare fremragende. Undervognen med multilink-baghjulsophæng giver et skarpt reaktionsmønster. Det vil sige, at den køre sportsligt uden det er gået ud over komforten.
Mazda har valgt en 4-cyl. 2-liters, 120 hestes motor uden turbo som trækdyr i 3’eren., i modsætning til de fleste andre bilfabrikker, der satser på mindre motorer med trykladning som vejen til lavere forbrug og CO2-udslip uden effekttab.
Den nød forsøger Mazda at knække med et topstykke med et meget højt kompressionsforhold, 14:1. Det skulle sikre så effektiv en forbrænding, at ugemotoren kan yde lige så meget og forbruge lige så lidt som de bedste downsizede turbomotorer.
Men det er ikke lykkedes helt, for et forbrug på lige under 14 km/l. i testperioden var ikke imponerende.
Motoren arbejder sammen med en af markedets allerbedste gearkasser. Den er præcist og med korte skiftebevægelser. Den skriger på at blive brugt, og bundtrækket i motoren ikke er som i en med turboladning, skal der køres med lidt højere omdrejningstal og flere gearskift.
Men jeg nød hvert eneste af dem!

Førerpladsen i Mazda3 er vellykket, forholdet mellem rat, sæde og pedaler er forbilledligt, og man føler sig i et med bilen.
Instrumenteringen er en blanding af analog og digital og meget overskueligt. ”Huset” foran føreren har bare tre instrumenter, et stort speedometer i midten (sådan!), en lille benzinmåler til højre og en omdrejningstæller i samme størrelse til venstre.
Kabinen med de fem døre er lækker og med seks center mere akselafstand er i forgængeren er der blevet bedre plads på bagsædet. Bagude er der et 364 liter bagagerum.
Mazda3 kan bryste sig af fem stjerner i EuroNCAPs crashtest, så sikkerheden er i orden. ”Mazda 3 gør en god figur i især frontalkollisionstesten. Et enkelt minus er dog pæletesten, hvor den viser svaghedstegn,” konkluderer FDM.
Mazda3 er blevet en så stor succes, at der er flere måneders ventetid på den. Men den er værd at vente på.

Fakta om Mazda3 2.0 120 hk Vision

Pris inkl. levering: 251.000 kr.
Motor: 4 cyl., 2,0 liter, benzin, 120 hk, 210 Nm/4000 o/m.
Præstationer: 0-100 km/t: 8,8 sek. Topfart: 195 km/t.
Forbrug: (EU-norm): 19,6 km/l. CO2-udslip: 119 gram/km. Testforbrug: 13,9 km/l.
Mål og vægt: L/B/H: 446/180/145 cm. Bagagerum: 364/1.250 liter. Egenvægt: 1.275 kg. Trailervægt: 1300 kg.
Sikkerhed (Euro NCAP): Fem stjerner
Årlig ejerafgift: 1.120 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/3 år
Antal airbags: 6

Særligt standard udstyr (Vision):
2-zonet klimaanlæg, Cd-radio og kørecomputer, stop-start, fartpilot, City Brake support (aut. nødbremse op til 30 km/t), blind vinkel overvågning, fjernbetjent centrallås, el-ruder for og bag, el-spejle, p-sensor bag, varme i forsæder, multijusterbar førerplads, splitbagsæde, læderrat, regnsensor, USB og BlueTooth, 7” touch screen, 16” alufælge.
Ekstraudstyr: Metallak: 6.000 kr.

What do you think?

Written by Steen Nielsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

GIPHY App Key not set. Please check settings

Ungdomsmesterskab og Rookie Cup i Auto-G DTC

Kamp om asfalten!