in

Kamp om asfalten!

”Så længe det går godt med DTC, og Peter Elgaard vil stå bag, er der ingen grund til at ændre på noget.”
Det slår bestyrelsesmedlem i Dansk Automobilsport Union, Hans Jørgensen fast over for Vild med Biler.
Han tager dermed brodden af den heftige debat om det skal være den værende DTC-klasse eller franske rørrammebiler, Danish Supertourisme Turbo-klassens, der skal være den store klasse i banesporten.

Men ved at udstede promotorlicens til Kim Rødkjær/Tom Pedersen, Padborg Park, er banen kridtet op til kamp.”Vort mål er at gøre Danish Supertourisme Turbo-klassen til Danmark førende racerklasse, vi vil være de største,” siger Kim Rødkjær til Vild med Biler.
Priserne på de ny Supertourisme-racere er de samme som DTC-klassens amerikanerbiler, og da de allerbedste kørere har investeret stort i biler, kan det blive svært for de ny promotorer, at få deres drømme opfyldt.
”Det er vi helt klar over, men vi har sat processen i gang og de første biler er bestilt,” siger Kim Rødkjær, der har helt klare målsætninger med den ny klasse. ”Den skal være mere folkeligt, der skal være med cirkus-stemning omkring klassen.”

DTC-promotor Peter Elgaard tager udmeldingen fra Padborg Park med ophøjet ro, men han frygter alligevel, at den ny situation vil være ødelæggende for banesporten, som i Sverige, hvor en god klasse blev til to dårlige på grund af uenighed blandt arrangørerne.
”Der er så få stjerner i Danmark og så få store sponsorer, at der det ikke er muligt at have to topklasser,” siger Peter Elgaard.

Det erkender Kim Rødkjær, men han tror på sit projekt, og er klar til at prøve det af.
”Krigen” mellem Rødkjær/Tom Pedersen og Peter Elgaard får også den konsekvens, at DTC ikke kan køre på Padborg Park og Danish Supertourisme Turbo-klassen og Legend Car på FDM Jyllandsringen.
”Det er uheldigt, men det er konsekvensen af DASUs fremtidsversioner.

DASU har spurgt flere kørere og operatører i banesporten, Rødkjær/Tom Pedersen, (men ikke Peter Elgaard, red.), og sponsorer om deres syn på fremtiden.
En af de få kørere, der ønskede at ytre sig, var den tidligere DTC-mester, Michael Carlsen, og han lagde på mødet ikke skjul, at han finder det er fuldstændigt tåbeligt at sætte spørgsmålstegn ved DTC som ”Kongeklassen”.
Den er efter hvad jeg kan velfungerende og der kommer flere og flere kørere til,” siger han til Den Blå Avis.
Peugeot-forhandleren kører selv race i Frankrig og kender Supertourisme-racerne fra de franske baner, og han erkender, at det er små spændende biler.
DASU drømme om at få de store importører, der gav den gas i DTC for år tilbage, har på grund af den nuværende økonomiske situation heller ingen ambitioner om at vende tilbage.
Den eneste DASU har opnået er at skabe forvirring blandt kørere, hos TV og sponsorer.

 

mitjet_motorsport_photo

What do you think?

Written by Steen Nielsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

GIPHY App Key not set. Please check settings

Mazda3; Drivers Car

Dristigt og sofistikeret Kia Sorento