Mazda6 er en vinder i den store mellemklasse, men vindstøj fra karrosseri og rullestøj fra specielt fordækkene trækker ned.
Flot design, en velsmurt teknik og fine køreegenskaber.
Mazda6 er en vinder i den store mellemklasse.
Jeg lod mig overbevise om Mazdas kvaliteter i testen af den frække 3’er, og de blev yderligere forstærket efter en uge i den elegante storebror.
Men en direkte sammenligning er svær, for den lille var med benzinmotor og 6’eren med en dieselmaskine. Men jeg vover pelsen og udråber 3’eren som vinderen; den var lidt mere en Driver’s Car.
Til gengæld er dieselmotoren mindre tørstig. Hele 20,3 km/l formåede jeg at køre, mens det ikke lykkedes at pine 14 km ud af en liter benzin.
Så må man gøre op med sig selv, hvad der vægter mest. Skal man ikke selv betale brændstoffet, ville jeg vælge benzin.
Dieselmotoren er 4-cylindret og med 150 heste og 380 Nm. Et kraftværk af den bedste slags. Også 6-trins gearkassen skal have roser for dens samarbejde med motoren. Den skifter præcist og lydsvagt!
Derimod ikke megen ros til støjbilledet. Som i 3’eren er der masser af støj fra vinden og dækkene, og det er anstrengende på lange ture.
Det må Mazda se at få styr på. Får de det, er 6’eren et endnu stærkere kort.
Køreegenskaberne er meget lig 3’erens, og det skal storebror være glad for, for de er fremragende. Det skal den sportsligt afstemte undervogn og det præcise styretøj have æren for.
Mazda6 er en stor bil med masser af plads, i kabinen og i bagagerummet. Sæderne er store, specielt de forreste, og bagagerummet rummer hele 489 liter.
Førerpladsen er forbilledlig, kørestillingen optimal, god sædekomfort og betjeningsgrebene lige ved hånden.
Sikkerhedsmæssigt er Mazda6 på toppen med ægte femstjernet karakter i Euro NCAP-testen. Selv den barske pæletest gav ikke Mazda vanskeligheder.
Mazda6 fås i tre udstyrsversioner. Testbilen er den midterste variant, kaldet Vision, og den er spækket med interessant udstyr (læs nedenstående liste).
[highlight background=”#333″ color=”#fff”]Fakta om Mazda6 Sedan 2.2 Vision:[/highlight]
Pris testvogn: 403.500 kr.
Motor: Diesel, 4-cyl., 2191 ccm, 150 hk, 380 Nm ved 1800 o/m
Gearkasse: Manuel, 6-trins
Forbrug: 25,6 km/l ved blandet kørsel (fabrikstal). CO2-udslip: 104 g/km
Præstationer: Topfart: 211 km/t. 0-100: 9,1 sek.
Vægt: Køreklar: 1480 kg, Totalvægt: 2055 kg, anhænger: 1600 kg
Mål: (L/B/H): 487/184/145 cm. Bagagerum: 489 liter
[highlight background=”#333″ color=”#fff”]Særligt standardudstyr:[/highlight]
2-zone klimaanlæg, HMI commander og 5,8” touch screen, Bluetooth, Rear Vehicle Monitoring (RVM), parkeringssensorer for og bag, mørktonede ruder bag, regn- og lyssensor, tagræling, el-indfældelige sidespejle, læderrat med kontakter til audiosystem, fartpilot og tripcomputer, startknap til motoren, hill launch assist, 17” letmetalfælge, automatisk nedblændeligt bakspejl, justerbart armlæn foran, bagagerumsskillenet, 3-trins sædevarme foran, Smart City Brake Support, Rear Vehicle Monitoring, dæktrykalarm og mere.
Testbilen har følgende fabriksmonterede ekstraudstyr: Speciallakering (Soul Red): 8.500 kr.
GIPHY App Key not set. Please check settings