in

Magnussen: Varmen er ulidelig

Varmen, varmen, varmen. 

Det er de tre ting Jan Magnussen husker bedst, da han for 20 år siden debuterede for Panoz i 12-timersløbet på Sebring. 

“Varmen var ulidelig i cockpitet, og jeg husker tydeligt, da jeg steg ud af bilen efter mit første stint i debuten; jeg lignede en kogt reje, da jeg smed køredragten,” fortæller han. 

I dag er det anderledes komfortabelt at køre race. Jan Magnussens Corvette har både aircondition, radar og kamerarer, så han har styr på konkurrenterne. 

Også bilerne har udviklet sig enormt. Det går hurtigere og  hurtigere år for år, hvilket har været med til at gøre løbet endnu hårdere for både kørere og materiel. 

Men ting er det samme; Banen er stadig en rå og ujævn kombination af asfalt, beton og cement, faktorer, der gør Sebring international Raceway elsket og frygtet. 

“Det er et barskt løb, som alle racerkørere har respekt for og gerne vil vinde,” siger Jan Magnussen, der selv har været på podiets øverste trin fem gange. 

“Mit første løb på Sebring var samtidig mit første møde med langdistanceløb overhovedet, så banen og omgivelserne betyder utroligt meget for mig,” lyder det fra Jan Magnussen. 

Hans debut på Sebring var dog ikke videre succesfuld, da John Nielsen, der var Magnussens første teamkammerat sammen med amerikanske Johnny O’Connell, punkterede og parkerede den berygtede Panoz GT1-R i en betonmur. 

For tredje år i træk stiller Jan Magnussen og hans faste makker i IMSA-serien, Antonio Garcia, op sammen med tyske Mike Rockenfeller. 

Christian Nielsen glæder sig også til gensynet med Sebring.

Hun har gode meritter fra Sebring. Fire gange har hun været til start, og tre gange har hun sluttet på podiet, inklusive den suveræne sejr i 2016. 

 “At vinde en klassiker som 12 Hours of Sebring er uden tvivl et af højdepunkterne i min karriere. Foruden sejren har jeg to andenpladser, og forhåbentlig kan vi fortsætte den gode stil i år. Men 12 timer giver et langt løb, hvor alt kan ske, så vi må tage det en time ad gangen og se, hvad der sker,” fortæller hun.

Christina Nielsen stiller op i GTD-klassen i en Porsche 911 GT3R sammen med sin faste makker i IMSA-serien, amerikanske Patrick Long, og med tyske Robert Renauer og franske Mathieu Jaminet i bilen er der tale om samme hold som til 24-timersløbet på Daytona i januar.

TIDSPLAN – 12 HOURS OF SEBRING:

Torsdag 15. Marts: 

Kl. 11.20 (17.20) – Træning #1 (60 min) 

Kl. 15.10 (21.10) – Træning #2 (60 min) 

Kl. 19.35 (01.35) – Træning #3 (60 min) 

 

Fredag 16. Marts: 

Kl. 08.00 (14.00) – Træning #4 (60 min) 

Kl. 12.55 (18.55) – Kvalifikation (15 min) 

 

Lørdag 17. Marts: 

Kl. 08.00 (14.00) Warm-up (20 min) 

Kl. 10.40 (16.40) RACE (12 timer)  

 

What do you think?

Written by Steen Nielsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

GIPHY App Key not set. Please check settings

Bilnyheder kort og godt

Hyundai viser ny teknologi