Ford B-Max er den eneste MPV i klassen med praktiske skydedøre. Guf for børnefamilier og ældre, der vil sidde lidt højere.
Den mindste MPV med skydedøre.
Det er den lille Ford B-Max, der primært henvender sig børnefamilier, som vil have en omgængelig bil uden storsvingende døre, der gør ind- og udstigning i alt for små parkeringsbåse til et mareridt.
B-Max har nemlig skydedøre bagi og er uden B-stolpe, den i midten. Det gør det lidt lettere at komme ind på bagsædet, og det eliminerer risikoen for at banke døren op i bilen ved siden af eller åbne døren lige op i hovedet på en cyklist.
Adgangen til bagsæderne kunne have været bedre, hvis ikke forstolenes ryglæn havde stået lige der, hvor B-stolpen ville have været.
Men skydedørene er et plus!
B-Max er også bilen til den lidt ældre generation, der gerne vil have en mindre letkørt bybil, hvor man sidder højt og har et stort overblik over trafikken omkring sig.
Den manglende B-stolpe har ingen sikkerhedsmæssig betydning. Ford har nemlig forstærket både døre og lukkebeslag. Fem Euro NCAP-stjerner er det da også blevet til.
Fordelene ved en B-Max er beskrevet, men prismæssigt kommer den lidt i klemme mellem to andre Ford-modeller, der i år har fået et prisdyk, Fiesta og C-Max.
Ugens testbil, 1,0 Titanium, Ecoboost med 100 heste koster 231.900 kr., en Fiesta i samme udstyrsversion 165.400 kr., mens den større C-Max Edition på Focus-platform med lidt færre udstyrsdetaljer kan fås til 232.990 kr.
I det pengespil er C-Max vinderen.
Kigger vi på konkurrerende mærker, er Opel Meriva med større motor og mere plads den, der presser sig mest på. Den koster med Cosmo-udstyr og en 120 hestes motor 268.000 kr.
Et billigere alternativ er Fiat 500L til 214.000 kr. men den har ikke nær så meget udstyr som B-Max og er ikke nær så eksklusiv.
Svagheden ved B-Max i forhold til C-Max er et lille og ikke særlig dybt baggagerum på 318 liter, der fx ikke kan rumme en traditionel barnevogn. Det får børnefamilierne til at vælge B-Max fra og i stedet købe C-Max’en, der blev kåret til Årets Bil i Danmark 2011.
Den testede B-Max var med den prisbelønnede 3-cylindrede, 999 ccm EcoBoost turbo-benzinmotor med 100 hestekræfter. Et harmonisk kraftværk med masser af bundtræk og god lyd. Ydelsen er den samme som i en ældre 1,6 liter motor.
Den har et drejningsmoment på 201 Nm fra 1400 til 4500 o/min., og det betyder afslappet kørsel. Fra stående til 100 km/t. accelererer den næsten 1300 kg tunge bil på 13,2 sek.
Et godt råd: Lad være med at bedømme motoren på antallet af cylindre, prøv den inden du gør dig til dommer over dens formåen.
Førerpladsen i B-Max er prisværdig. Sædet smyger sig til kroppen, benene hviler afslappet, og rattet ligger godt i hænderne. Knapper og instrumenter sidder også lige i skabet, i hvert fald efter et par dages brug. Der er nemlig mange af dem, og flere er meget små.
Køreegenskaberne skal også have et par roser med på vejen. Undervognen er fast uden at være decideret hård, og elektronisk servostyring, Torque Vectoring Control, er en slags elektronisk spærredifferentiale, som sørger for, at bilen styrer let og præcist ind i kurverne.
Fakta om Ford B-Max 1,0 EcoBoost 100 hk Titanium:
Pris: 231.900 kr. (Fås fra 189.900 kr.)
Motor: 3-cyl. 999 cm, turbo, 100 hk. Moment: 170 Nm ved 1400 o/m
Transmission: Forhjulstræk, 5-trins gearkasse
Præstationer: 0-100: 13,2 sek. Topfart: 175 km/t.
Forbrug: 20,4 km/l ved blandet kørsel. 16,7 km/l ved bykørsel. CO2-udslip: 114 g/km
Mål og vægt: Længde/bredde/højde: 408/175/160 cm. Køreklar vægt: 1275 kg. Tilladt totalvægt: 1760 kg Maks. trailervægt: 750 kg. Baggagerum: 318/1386 liter
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): Fem stjerner
Antal airbags: 6
Årlig ejerafgift: 580 kr.
Særligt standard Titanium-udstyr:
Aircondition, el-ruder for og bag, el-spejle, multijusterbart læderrat med fartpilot og radiobetjening, cd-radio, kørecomputer, delt bagsæde, hill-holder, stop-start automatik, Bluetooth forbindelse, USB-stik, Ford SYNC med talestyring, 16” alufælge, regnsensor, opvarmet forrude, LED-baglygter, varme i forsæder og fjernbetjent centrallås.
Ekstraudstyr på testvognen:
Panoramatag, nøglefri døre, Start/Stop funktion, audiopakke 3, førerassistancepakke 3 og regnsensor. Pris: 44.000 kr.
GIPHY App Key not set. Please check settings