Peugeot Sport Engineering er navnet på en ny modelserie fra det franske bilmærke med en løve på grillen.
Den erstatter de nuværende GTi-biler, og den første model bliver en 508 med plug-in hybrid og 360 heste takket være kombinationen af en brændstofmotor og to elektriske motorer, der er placeret på for- og bagakslen. Det giver desuden firehjulstræk, som sikrer optimalt vejgreb uanset vejrforholdene.
På trods af sine 360 hk har den efter WLTP standarder en CO2 emission på blot 46 g/km, hvilket svarer til et brændstofforbrug på 49,2 km/l.
Præstationerne er også uden fortilfælde for mærket: 0-100 km/t på 5,2 sek., 80-120 km/t på tre sek. og en elektronisk begrænset tophastighed på 250 kmt.
Det er den mest kraftfulde serieproducerede bil, Peugeot nogensinde har bygget.
Med Sport Engineering kører Peugeot i samme hjulspor som BMW med sine “M”-biler og Audi med “RS”. Den sportslige 508 kommer i handelen allerede i år. .
Peugeot Sport Engineering 508 med plug-in hybrid og 360 heste.
En satsning, der blandt andet skal markedsføres med et comeback i 24-timersløbet på Le Mans i 2022, og det sker i den ny klasse, LM Hypercar, der erstatter dagens LMP1-prototyper.
Hypercar-bilerne er lidt tungere, længere og bredere end LMP1’erne, og der er større frihed omkring design og aerodynamik.
Det tekniske reglement giver fabrikkerne mulighed for at anvende standarddele, hvilket skal gøre omkostningerne for at deltage lavere.
Peugeots Hypercar forventes at komme med firehjulstræk, en 680 hestes benzinmotor og en 200 kW elmotor, der trækker på forakslen.
Sidst Peugeot deltog i le Mans var i 2012, hvorefter de efter tre sejre trak sig på grund af finanskrisen.
Også det andet franske mærke, Renault, ventes snart at præsentere en Le Mans-prototype, som skal være en del af markedsføringen af det ny sportsvognsmærke, Alpine.
GIPHY App Key not set. Please check settings