in

TEST: Toyota Aygo som du vil

De har samme far, de er alle tre født i Tjekkiet, men de er vidt forskellige.

Toyota Aygo har et langt mere udtryksfuldt design end sine to søskende, Citroën C1 og Peugeot 108.
Lidt for udtryksfuld, vil nogen måske mene, med tanke på det markante X-design på fronten.

Men det er der en mening med: Det skal appellerere til den japanske ungdomskultur og tiltrække de unge bilkøbere.
Og med de muligheder, der er for at “designe” sin egen Aygo, skal den nok blive et hit blandt netop de unge købere på vore breddegrader. Udstyrsdetaljerne, ude og inde, kan nemlig fås til eftermontering hos forhandlerne, og til fornuftige priser inklusive montering.

Efter at have kørt en uge i Aygo X-press med hele udstyrspakken og lidt til, måtte jeg konstatere, at en ting er glemt i denne udstyrssnak, og det er inderskærme i den bageste hjulkasser. De vil, sammen med en undervognsbehandling, kunne sætte den støj, der kommer fra bagenden betragteligt ned.
Jeg har lavet et lignende forsøg med en Skoda Citigo, og resultatet var imponerende.

Den testede 5-dørs Aygo X-press koster 118.000 kr. inklusive levering.
Prisen for den billigste variant med tre døre, men med samme 1-liters motor med 68 hk, er 98.000 kr.
Det er utrolig vigtigt at holde øje med priserne i mikroklassen, inden du bestemmer dig for et køb, for der er hele tilbud på dem.

Den pyntesyge Aygo er en frisk lille bil med gode sikre køreegenskaber og med fire ud af fem stjerner i Euro NCAP crashtesten også en sikker bil. Den kan tillige bryste sig med tre års (100.000 km) teknisk garanti, et år mere end de to søskende, kan den lidt højere pris end konkurrenterne forsvares.

Aygo er stor at sidde i, foran, og førerpladsen er overraskende god med fint placerede instrumenter og kontakter. Tak for et stort speedometer placeret lige i midten af instrumenthuset.
Selv om jeg ikke oplevede det som et problem, er det ærgerligt, at rattet ikke er justerbart i længderetningen. Kørestillingen er jo forskellig fra fører til fører. Bagi er pladsen ikke noget at råbe hurra for, men et par halvstore børn er der plads til. Skal der presses et par voksne ind på bagsædet, skal forsæderne køres langt frem, og så har hverken fører eller forsædepassager optimale forhold. Bagagerummet er 168 liter stort, eller lille, om man vil. Det er dybt og lidt upraktisk at stuve ting ind i – og ikke mindst få det ud igen.

Køreoplevelsen er ikke så “stor”, som i min private Skoda Citigo, men Aygo har en god retningsstabilitet og et præcist styretøj.
Den kører lidt bedre end sine søskende. Det havde jeg lejlighed til at teste i forbindelse med Årets Bil-kåringen på FDM Jyllandsringen, hvor alle tre trillinger var til stede.
Om motoren er der ikke meget nyt at skrive, for den er i bund og grund den samme, som i forgængeren, 69 heste, 26,6 km/l ifølge fabrikken og et CO2-udslip på 88 g/km.
Men bliv ikke skuffet, hvis du kun kan køre omkring 20 km/l. Det kunne jeg i hvert fald ikke med kørsel på motorvej og i byen.

Har du mod til at skille dig ud fra mængden, og er du parat til at investere lidt i ekstraudstyr, får du i Aygo en rap lille bil med helt sit eget udtryk.

[highlight background=”#333″ color=”#fff”]Fakta om Toyota Aygo X-press, 1,0 VVT-i, 5d:[/highlight]

Pris for modellen: 113.995 kr.
Pris testbilen med ekstraudstyr: 122.905 kr.
Motor: 3 cyl., 1,0 liter, benzin, 69 hk ved 6900 o/m, 95 Nm ved 4.300 o/m.
Transmission: Forhjulstræk. 5-trins gearkasse.
Præstationer: 0-100 km/t: 14,3 sek. Topfart: 160 km/t.
Forbrug (EU-norm): 26,3 km/l. (energiklasse A+) CO2-udslip: 88 g/km.
Forbrug i test: 20,1 km/l.
Mål og vægt: L/B/H:  346/162/146 cm. Egenvægt: 940 kg. Bagagerum: 168 liter.
Airbags: Seks.
Årlig grøn ejerafgift: 580 kr.
Garanti (rust/mekanik/lak): 12/3/3 år.
Sikkerhed (Euro NCAP):  Fire stjerner
Leveringsomkostninger: 2600 kr.
Nummerpladeafgift: 1180 kr.

[highlight background=”#333″ color=”#fff”]Særligt standardudstyr (X-press): [/highlight]

Aircondition, fjernbetjent centrallås, 15″ alufælge, tågeforlygter, læder gearknop, elsidespejle med varme, højdejusterbart førersæde og rat, hill-assist, LED-kørelys, automatisk start-stop, omdrejningstæller, multimediesystem med 7″ touch farveskærm, bakkamera og navigation, fartbegrænser, bluetooth til håndfri mobil og trådløs streaming af musik, læderrat med betjening af audio og mobiltelefon.

[highlight background=”#333″ color=”#fff”]Ekstraudstyr på testbilen:[/highlight]
Integreret X-navi med danske tale, streamer til for- og bagkofanger samt sidelister, tagfolie og velourmåtter. Pris i alt: 8.910 kr.

What do you think?

Written by Steen Nielsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Poulsen håber på hurtig afgørelse

Fiat får Mazda MX-5-udgave