FDM Sport præsenterede i går på FDM Jyllandsringen planerne for den kommende DTC-sæson.
Og der er store ting i vente.
Race i Sverige, samarbejde med svenskerne, dobbeltløb ved Danmarks Grand Prix, oprettelse af et FDM Sport juniorteam og en ny medieplatform er nogle af overskrifterne på de nye tiltag.
Den overordnede overskrift for 2019 er, at DTC skal være mere end et motorløb, det skal være en event, hvor racerløbene er højdepunkterne, men hvor der skal oplevelse for hele familien.
FDM Sport sætter samtidig turbo på markedsføringen og fremover vil motorsportsentusiasterne få DTC-løbene på de digitale platforme.
“Der er sat mange penge af til udviklingen af en site, hvor løbene kan ses, lidt i den stil ADAC GT Masters har i Tyskland,” siger DTC-promotor Peter Elgaard til Vildmedbiler.dk.
Det ny FDM Sport juniorteam vil efter hvad Vildmedbiler.dk i 2019 omfatte fire kørere, og de vil sammen med Formel 4-kørerne indgå i et formaliseret DASU-projekt, hvor de unge vil blive trænet i alt det, der også er en del af en racerkarriere.
Et stærkt initiativ!
På mødet torsdag eftermiddag blev det offentliggjort, at 18 kørere kommer til start i DTC næste år. De store teams bliver som i år Stark Racing, LM Racing og Team Flexleasing-Støjer Tegl.
Der har været en masse rygter om, at Flexleasing vil flytte fokus fra DTC til Super GT, men det afviser teamchef Martin Frederiksen overfor Vildmedbiler.dk.
“Vi kører Super GT, ja, men vi bakker op om DTC og kører derfor også DTC i 2019,” slår han fast over for Vildmedbiler.dk.
Efter DTC-mødet på FDM Jyllandsringen fangede vi Lars Mogensen for en kommentar på det han blev præsenteret for.
“Det bliver det største DTC-år nogensinde, vi står tæt sammen i DTC og jeg følte på mødet, at der er stor opbakning til planer, der blev lagt frem. ” fortæller han til Vildmedbiler.dk.
DTC-sæsonen kommer til at omfatte syv løb, fire på FDM Jyllandsringen, et på Ring Djursland, et i Aarhus og det nævnte løb på Ring Knutstorp.
DTC ser pt ikke ud til at komme til CHGP. Der forhandles stadig om de økonomiske betingelser, men afgørelsen trækker ud.
Det ene løb på FDM Jyllandsringen, Danmarks Grand Prix, bliver et dobbeltløb, og lige nu arbejdes der på at få den svenske pendent til DTC, V8 Thunder Cars til start ved den store dansker racerbegivenhed, hvor også Sveriges absolutte topklasse, TCR kommer på besøg.
Vi har på dette site tidligere skrevet, at promotor Martin Jensen arbejder på at introducere TCR i Danmark og måske fra 2020 få et samarbejde op at stå med STCC-organisationen om et skandinavisk TCR-mesterskab.
Der er allerede flere TCR-biler i Danmark, og Martin Jensen siger Vildmedbiler.dk, at fire nye biler er på. Hvem det er til, vil han ikke ud med.
“Det skal de selv have lov til at fortælle, når de er klar til det,” siger han.
Det er ikke kun på asfalten, der sker store ting på FDM Jyllandsringen i 2019. Ved GP Danmark den 6. september vil FDM præsentere den ny mange millioner kroner dyre eventbygning med specielle faciliteter til motorsport.
DTC-løbskalender 2019
3.-4. maj: Ring Knutstorp, Sverige
18.-19. maj: Classic Race Aarhus
7.-9. juni: FDM Jyllandsringen
6.-8. september: GP Danmark, FDM Jyllandsringen – dobbeltløb
21.-22. september: Ring Djursland
5.-6. oktober: Yokohama DM-Finalen, FDM Jyllandsringen
DTC-løbskalender for 2019-sæsonen på plads
DTC-feltet starter 2019-sæsonen i Sverige og slutter traditionen tro på FDM Jyllandsringen. I alt syv løb byder sæsonen på.
Der er gensyn med velkendte baner, når den kommende DTC-sæson skydes i gang. I alt syv løb er programsat i den bedste danske motorsportsserie, der i 2019 begynder på den anden side af Øresund.
Efter ni års pause vender DTC-serien nemlig tilbage til Ring Knudstorp i Skåne i Sverige, der lægger asfalt til sæsonens første løb 3.-4. maj. Her er det muligt at opleve både DTC-feltet og den stærke svenske STCC-serie.
Til løbet på Ring Knutstrop bliver DTC slået sammen med den svenske søsterserie V8 Thundersport. Det er samme biler som der bruges i DTC, og dermed bliver feltet det største nogensinde med ca. 35 biler til start.
I løbet af sæsonen runder feltet desuden både Ring Djursland og Classic Race Aarhus, mens FDM Jyllandsringen lægger asfalt til fire løb heriblandt GP Danmark-løbet, der bliver årets helt store løbsweekend.
Det traditionsrige løb, der næste sæson køres 6.-8. september, bliver nemlig udvidet, så der her køres hele to afdelinger af DTC. Derudover gæster den svenske STCC-serie FDM Jyllandsringen søndag den 8. september.
GP Danmark-løbet vil også markere åbningen af det nye FDM Jyllandsringen. Danmarks største motorsportsanlæg er under ombygning og vil til september stå færdigt med blandt andet en ny stor eventbygning med flotte faciliteter, der kan være med til at give en endnu bedre oplevelse.
Sæsonen sluttes af med Yokohama DM-Finalen til oktober.
”Vi er glade for at kunne præsentere en spændende løbskalender for den kommende sæson, hvor publikum får mulighed for at opleve det bedste af dansk og svensk motorsport,” siger Peter Elgaard fra FDM DTC og tilføjer:
”Især glæder vi os til igen at køre på Ring Knudstorp. Det er ikke bare en publikumsvenlig bane med god oversigt over de mange kurver og banens højdeforskelle, den ligger også kun en lille times kørsel fra København. Vi håber derfor at se mange DTC-fans, som også vil kunne opleve STCC-serien, der kører med samme weekend. Derudover glæder vi os naturligvis til GP Danmark. Ikke bare fordi der køres hele to afdelinger den weekend, men også fordi STCC-feltet her gæster FDM Jyllandsringen, som samtidig åbner i nye flotte omgivelser.”
DTC-løbskalender 2019
3.-4. maj: Ring Knutstorp, Sverige
18.-19. maj: Classic Race Aarhus
7.-9. juni: FDM Jyllandsringen
6.-8. september: GP Danmark, FDM Jyllandsringen – dobbeltløb
21.-22. september: Ring Djursland
5.-6. oktober: Yokohama DM-Finalen, FDM Jyllandsringen
GIPHY App Key not set. Please check settings