in

DTC eller TCR – kom og døm selv

Debatten om DTCs fremtid blussede for alvor op efter en artikel på Vildmedbiler.dk og på Facebook i september. 

Rigtigt mange “eksperter”, var af den klare mening, at de 500 hestes populære rørrammebiler skulle erstattes af fabriksbyggede forhjulstrukne TCR-biler med 350 hestekræfter. Andre så gerne de store motorstærke amerikanerbiler fortsætte.

Alle får nu mulighed for at se begge biler i aktion ved samme løb, Danmarks Grand Prix den 7.-8. september på FDM Jyllandsringen, hvor den svenske topklasse, STCC TCR, gæster Danmark. 

“Det spændende bagefter høre, hvad publikum mener giver det mest spektakulære race,” siger DTC-promotor Peter Elgaard til Vildmedbiler.dk. 

Det er endnu ikke besluttet hvilke biler, der skal køres med i DTC i 2020, men de ny planer om at samle toppen i dansk banesport i en klasse, som FDM Motorsport, Team Flexlease.nu og Padborg Park er blevet enige om at arbejde videre med, har bragt TCR-bilerne i spil igen. 

Og Vildmedbiler.dk kan i dag afsløre, at der er kommet en ny spiller ind i “kampen” om at skabe en ny topklasse, nemlig promotor for Citroën DS-klassen, Martin Jensen, der er dybt engageret i Alfa Romeos internationale TCR-program. 

“Jeg syntes DTC-bilerne er fantastiske og tiltrækker et stort publikum, men de har som alt andet en udløbsdato, og jeg er ikke i tvivl om, at TCR er den rigtige vej at gå,” siger Martin Jensen til Vildmedbiler.dk. 

Den tidligere topkører har fremlagt sit projekt for flere parter, og der er generelt stor interesse for ideen. 

“Det er ikke så dyrt at køre TCR, som nogle vil gøre det til, da det bl.a. er muligt at købe konkurrencedygtige biler med et år eller to på bagen til fornuftige priser,” mener Martin Jensen. 

Peter Elgaard og Martin Jensens plan med TCR-projektet er, at klassen skal være en overbygning på de nuværende danske klasser, og at den skal være skandinavisk. 

”Der er allerede flere danske teams, som ejer TCR-biler, (Der er otte i Danmark, red.), så det vil være en oplagt mulighed for dem til at stille op ved grandprixet på den eneste FIA-godkendte bane i Danmark. Der er ingen tvivl om, at bilerne og serien på skandinavisk plan har en fremtid foran sig,” siger Peter Elgaard. 

Sammen med Peter Elgaard arbejder Martin Jensen allerede nu at få Alfa Romeos europæiske TCR-team til start på FDM Jyllandsringen. 

 

Kan du ikke vente med at se DTC- og TCR-bilerne i aktion ved samme løb, kan du lægge vejen omkring Ring Knutstorp den 3.-4. maj. 

Her skal DTC køre en afdeling af Danmarksmesterskabet sammen med den svenske V8 Thunder Cars serie, der tæller flere end 30 biler, og STCC TCR en afdeling af det svenske mesterskab.  

 

 

 

What do you think?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

GIPHY App Key not set. Please check settings

Ny Range Rover Evoque afsløret

Årets bil i Europa bliver en af de syv