in

Topkarakter til fire biler

Travlheden fortsætter i testcentret hos det fælleseuropæiske sikkerhedssamarbejde Euro NCAP i Frankrig.

Fem biler har mødt muren, og fire af dem opnåede de maksimale fem stjerne i den omfattende crashtest, der virkelig sætter bilsikkerheden på prøve. Til gav for dig og mig.

Vinderne var Skoda Fabia, Nissan Pulsar, BMW 2-serie Active Tourer og Tesla Model S.

Taberen var Suzuki Celerio, der skuffede ved bare at gøre sig fortjent til tre stjerner.

Derudover udførte Euro NCAP også en gentest af Renault Megane, og det gav den fire stjerner. Problemer med manglende selehuskere, da den blev testet i 2008 udløste kun tre stjerner, men det har Renault siden ændret, hvilket altså nu udløser en fjerde stjerne.

Den største Interesse ved denne crashtest-runde samlede sig primært om den populære el-sportsvogn, Tesla.
”Tesla Model S er på alle måder en spændende bil med både køreegenskaber og udstyrsniveau i top. Det samme bør sikkerhedsniveauet være, når man tager i betragtning, at prisen begynder ved 540.000 kroner uden afgifter. Fem solide stjerner vidner dog om, at Tesla Model S er en meget sikker bil. En ridse i lakken er dog, at den krævende pæletest kunne have været til en lidt bedre karakter. Mere alvorligt er fraværet af et automatisk nødbremsesystem. Det er ikke godt nok for en bil i den prisklasse,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP Søren W. Rasmussen.

Også BMWs nye 2-serie og den helt nye Skoda Fabia består med bravur til fem stjerner. Det samme gælder Nissan Pulsar vel og mærke i udstyrsmodellerne Acenta og Tekna, der i Danmark begge har automatisk nødbremsesystem (AEB).

Det fås til gengæld ikke til grundudgaven Visia, som herhjemme derfor må nøjes med fire stjerner.

Om Suzuki Celerio siger Søren Rasmussen:
”Testen er på flere områder hård ved Suzuki Celerio. Eksempelvis mangler den en række sikkerhedsudstyr, og det trækker samlet ned. Derudover er den testet i en udgave uden gardinairbags, hvilket ikke gør resultatet bedre. Retfærdigvis skal det dog med, at Celerio-modellerne har gardinairbags i Danmark, hvilket havde bragt den tættere på den fjerde stjerne. Nu bliver det kun til tre, og da FDM anbefaler, at man altid vælger biler med fire eller fem stjerner, er Suzuki Celerio ikke med på den liste,” siger Søren W. Rasmussen.

What do you think?

Written by Steen Nielsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

GIPHY App Key not set. Please check settings

Mercedes med Tesla-teknik

Hør lyden: Lambo med 1600 heste