Årets Le Mans vil ikke blive husket for noget stort for dansk motorsport, så alligevel, for Le Mans var samtidig finalen i VM for GT-biler, og her er verdensmesteren nu dansk.
Den forsvarende GTE-mester, Porsche fabrikskøreren Michael Christensen, missede vinderchancen, da hans medkører, Kevin Estre, om natten fik problemer med udstødningssystemet og måtte køre i pit. De kostede omkring 20 minutter at at udskifte de glødende varme rør og potter, og så var løbet kørt for dem.
I stedet måtte teamet “cruise” rundt for at holde den ottenplads, der gav point nok til at vinde FIA-verdensmesterskabet for GT-kørere, som de førte stort før Le Mans. Bare to point skulle de hente i 24-timersløbet, og det det lykkedes.
“Det var virkelig lange 11 timer, hvor vi bare skulle få bilen til målstregen. Fra at have en reel mulighed for at vinde løbet, blev det til et job, der bare skulle udføres. Så vi var langt nede, men at stå nu og kalde sig verdensmester er virkelig fantastisk. Når man er verdens bedste til noget, så har man gjort et eller andet rigtigt,”.sagde Michael Christensen efter løbet.
Et stort tillykke herfra til Michael.
For “Danetrain” med de to danskere, Nicki Thiim og Marco Sørensen, der vandt de uofficielle verdensmesterskab i 2016, var nedturen total.
Det startede eller super, da Marco satte bilen på pole, men derefter blev de straffet med en Balance of Permance-justering, og efter at have ført løbet i starten begyndte dækkene at drille og om natten satte Marco bilen af med at brag ved Indianapolis på grund af bremsesvigt.
Aston Martin Vantage-raceren blev smadret og Marco blev sendt en tur på hospitalet, hvor man konstaterede en hjernerystelse og en flænge i foden.
Hans sammestød med barrieren blev målt til 40G.
Thiim og Sørensen har virkelig kæmpet med dækkene i denne sæson, men nye dæk, som de først må køre med i denne kommende sæson, varslerne bedre tider.
Superrutinerede Jan Magnussen var en tur i muren i Porschekurven og ødelagde dermed totalt muligheden for en podieplacering til Corvette-teamet.
Selv om han hurtigt fik bragt Corvetten tilbage til pitten og mekanikerne gik fikset skaderne på blot seks minutter, var den gule Corvette dumpet ned på ottendepladsen.
“Jeg har det frygteligt, og jeg er så ked af det på teamets vegne,” sagde Jan Magnussen til TV 2 SPORT efter løbet.
Det har han i også grund til!!!
LMP2-debutanter Anders Fjordbach og Dennis Andersen fik et godkendt møde med verdens skrappeste langdistanceløb. De sluttede på 11.-pladsen. Det kunne være blevet til mere, hvis ikke de blev tvunget til at skifte den software arrangørerne monterer i bilen til styring af fx pitstop.
“Det kostede os fire-fem omgange,” fortæller teamchef Peter Utoft til Vildmedbiler.dk. “Men vi er meget tilfredse med løbet, som vi sent blev inviteret til.”
Anders Fjordbach var den kører i årets Le Mans, der kørte flest omgange.
Godkendt var også den tredje danske debutant, Michelle Gattings, præstation. Hun gik uimponeret til opgaven og kørte på rigtigt fine tider, og det var ikke hendes skyld, at Kessel Racings Ferrari 488 GTE sluttede tredjesidst i GTE AM-klassen. En af hendes medkører havde slet ikke farten, specielt om natten var det helt galt.
Pige-teamet deltager i ELMS, og efter sin præstation i Le Mans-debuten skal Gatting nok få flere opgaver i den berømte 24-timersløb.
David Heinemeier Hanson udgik i LMP2 med en defekt gearkasse.
GIPHY App Key not set. Please check settings