in

Stærk dansk kørsel ved Le Mans-test

Hurtigere og hurtigere!

Selv om Le Mans-organisationen, ACO, i sikkerhedens navn forsøger at holde omgangstiderne i skak, kommer bilerne hurtigere og hurtigere rundt på den 13,2 kilometer lange bane.

Det gav weekendens officielle test et klart billede af.

Den hurtigste LMP1, en Toyota, satte en tid, der var 1,6 sekunder hurtigere end sidste års pole position – sat af Porsche.

I LMP2-klassen raslede omgangstiderne dramatisk ned. De ny biler kørte i testen otte sekunder hurtigere end sidste år og i LMGTE Pro var de bedste biler hele fire sekunder hurtigere end i 2016.

Og det er næppe slut endnu. Hvis vejrforholdene er de samme i løbet om 14 dage, som i denne weekend, kommer de hurtigste LMP2-prototyper i kvalifikationen ned omkring 3.26 min., mener den tidligere Le Mans-vinder, Martin Brundle.

Den ny generation LMP2-prototyper er med en 4,2 liter Gibson V8 motor med 600 hestekræfter og en langt bedre aerodynamik, fantastik velkørende.

Martin Brundle mener også, at den kraftfulde bil vil matche LMP1-racerne på langsiderne, og sandsynligvis også køre hurtigere.

I svingene vil de fem LMP1-biler med deres større hjul derimod være hurtigere. Derfor de bedre omgangstider.

Der var seks danskere kørere i aktion på Le Mans til den officielle test søndag; I LMP2 David Heinemeier Hanson i Oreca 07-Gibson, i LMGTE-PRO, Jan Magmussen i Corvette C7.R, Michael Christensen i Porsche 911 RSR, Nicki Thiim og Marco Sørensen i Aston Martin Vantage, og Christina Nielsen i LMGTE Am-klassen i Ferrari 488 GTE.

Heinemeier Hanson var hurtigst i LMP2 i formiddagens test, men teamet røg fem placeringer ned i testen om eftermiddagen.

I LMGTE-PRO var både Jan Magnussen og Michael Christensen fremme i skoene med hurtigste tider, men de kunne ikke holde farten og deres teams sluttede henholdsvis tre og fire.

Marco Sørensen og Nicki Thiim, der kører sammen med Ritche Stanaway, kørte overraskende på femtehurtigste tid, mens Christina Nielsen skuttede som nummer 12 i LMGTE-AM.

Nicki Thiim kørte søndag eftermiddag af banen og forårsagede rødt flag.

Christina kom, sammen med flere andre kørere, med privatfly til Le Mans efter at have kørt en afdeling IMSA-serien, GTD, om lørdagen i Detroit, hvor hun sammen med Alessandro Balzan sluttede på en fornem andenplads.

De deltagende biler i LMGTE-Pro havde til Le Mans-testen fået justeret deres BoP, Balance of Performance, og det Ford så hårdt, at fabrikkens fire GT’er sluttede på de sidste fire pladser i klassen.

Eller spiller de igen i år med fordækte kort, og først fyrer op under kedlerne ved tidtagningen.

Akkurat som de gjorde sidste år.

What do you think?

Written by Steen Nielsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

GIPHY App Key not set. Please check settings

Le Mans: Fedeste motorlyd nogensinde!

Magnussen: Først DTC og så Le Mans