Nye biler bliver mere og mere støjsvage.
Men i takt med, at motor- og transmissionsstøj bliver minimeret, dukker andre irriterende lyde frem.
Under testen af bilerne, der var nomineret til “Årets Bil i Danmark 2017”, oplevede jeg i flere tilfælde meget vindstøj. Specielt i de biler, der har de største sidespejle.
Men også dækstøj er blevet markant mere anmassende.
For at understøtte bilproducenternes arbejde med mere trafiksikre og komfortable biler har Continental udviklet en teknologi, som markant reducerer dækstøjen i kabinen.
“ContiSilent-teknologien består af et skumlag på indersiden af dækkets slidbane monteret efter selve produktionsprocessen. Det specielle skumlag reducerer de vibrationer, der opstår ved dækkets rotation, så den støj, der trænger ind i kabinen, formindskes med helt op til ni decibel på alle vejbelægninger og overflader,” fortæller Georg Nielsen fra Continental Dæk Danmark.
Han understreger, at eftersom dækprofilen og alle andre egenskaber bibeholdes fra de konventionelle dæk, adskiller de sig ikke fra andre dæk i samme produktserie. Det gælder blandt andet køreegenskaber som opbremsning, håndtering og vejgreb i vådt føre eller fælge og montering.
Audi er den første bilproducent, der udstyrer sine modeller, RS 6 Avant og RS 7 Sportback, med ContiSilent-dæk fra ContiSportContact 5 P-serien.
Udover anvendelse på almindelige biler er ContiSilent udviklet med henblik på anvendelse på el-biler og hybrid-biler.
Det er 3 år siden at vi havde de første Pirelli dæk hjemme med det i, så helt nyt er det vel ikke 🙂