in ,

Så er der elektrisk nyhed fra Audi

Static photo, Colour: Turbo blue

Der foreligger endnu ikke danske priser, ligesom udbuddet af udstyr heller ikke ligger fast. Men i uge 41 åbnes der for pre-booking. af den nye kompakte plugin-hybrid. 

Sådan slutter en pressemeddelelse om den ny Audi A3 Sportback 40 TFSI e plug-in hybrid. 

“Bilen kommer til Danmark i løbet af efteråret 2020,” lyder til Audi DKs pressechef, Britt Stillinger. 

Audi A3 Sportback 40 TFSI e viderefører konceptet fra forgængeren A3 Sportback e-tron i optimeret form. Kort efter følger en kraftigere variant med mere fokus på de sportslige egenskaber. 

Forbrændingsmotoren i den kompakte plugin-hybridmodel er en firecylindret 1.4 TFSI-motor med en ydelse på 150 Nm og et moment på 250 Nm mellem 1.550 og 3.500 o/m.  

Den elektriske krafttilskud leves af en permanent aktiveret synkronmotor med forøget ydelsesniveau i forhold til forgængeren. Den yder 80 kW (109 hk) og 330 Nm drejningsmoment. 

Og som i forgængermodellen er elmotoren integreret i huset til den 6-trins S tronic-gearkasse, men er blevet lettere og mere kompakt. 

I fællesskab giver 1.4 TFSI-motoren og elmotoren en systemydelse på 204 hk, og når de samarbejder med maksimalt boost, udgør det samlede drejningsmoment 350 Nm.  

Det giver den en acceleration fra 0 til 100 km/t på 7,6 sek., og en tophastighed på 227 km/t.  

Drivlinjestyringen i den kompakte plugin-hybrid er sat op til effektiv kørsel. Bilen starter altid elektrisk, ned til -28 grader. Føreren kan vælge den elektriske drift med EV-knappen og det er muligt at tilbagelægge op til 66 km (i henhold til WLTP-normen), altså en stor del af de daglige lokale køreture uden emissioner. 

Den rent elektriske tophastighed ligger på 140 km/t. Ved lave hastigheder kan man høre den lovpligtige e-Sound fra det såkaldte Acoustic Vehicle Alert System. 

Styringen af drivlinjen i Audi A3 Sportback 40 TFSI e fungerer ved hjælp af store datamængder, som kommer fra navigationssystemet, sensorerne og assistentsystemerne. Når man slipper speederen, vælger den i de fleste situationer friløbsfunktionen med frakoblet TFSI-motor – bilen ruller til gavn for effektiviteten. 

A3 Sportback 40 TFSI e kan lade op med en effekt på maks. 2,9 kW, og et helt fladt batteri er ladet helt op igen efter lidt over 4 timer. Ved offentlige ladestandere kan bilen lades op med et såkaldt Mode-3-kabel. 

Når man køber en Audi A3 Sportback 40 TFSI e i Danmark, vil der medfølge installation af en Clever ladeboks på hjemmeadressen, og man vil få ubegrænset opladning på sin ladeboks og på Clevers netværk til en fast pris på 369 kr. om måneden (Clever Unlimited). 

What do you think?

Written by Steen Nielsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Igen,igen, tænd så de baglygter

Classic Race Aarhus udskydes igen