in

Polestar crashtester kulfiber

Som et led i udviklingen af Polestar 1 har det Volvo-ejede selskab gennemført den første i en række af crashtests. Det er første gang, Volvo har testet styrken i et kulfiberforstærket polymerkarrosseri i en crashtest. 

”Vi var meget spændte på denne test, som var den første crashtest af Polestar 1, og vi bevægede os ind på ukendt terræn,” siger Thomas Ingenlath, chef for Polestar. ”Det var et vigtigt punkt i udviklingen af Polestar 1, der gav os mulighed for at finde ud af, om de ideer og beregninger, der var udgangspunktet, da vi byggede bilen, var korrekte – og det var de”. 

Kulfiber optager energi ved at revne og splintre. I et stålkarrosseri derimod er det de integrerede deformationszoner der mildner de kollisionskræfter, personerne i bilen påvirkes af. 

Særlig fokus havde ingeniørerne på, hvordan kulfiberkarrosseriet reagerede på de ekstreme kræfter, der er på spil i en kollision; endvidere hvordan strukturen i det underliggende stålkarrosseri og kulfiberforstærkningen modstod kræfterne. 

Polestar 1 prototypen blev sendt imod en stationær barriere med 56 km/timen, svarende til en frontkollision. 

Det meste af energien blev absorberet af bilens kollisionsstruktur, og resten blev afbødet af kulfiberpanelerne i karrosseriet, som forblev stift og ikke viste tegn på deformation efter testen. 

Zef van der Putten, som er ansvarlig for arbejdet med kulfiber hos Polestar, siger: ”Den første crash test viser, at beslutningen om at bygge Polestar 1’s karroseri i kulfiber har været rigtig. Den bekræfter også, at kulfiber lever op til de højeste sikkerhedsstandarder. Det er et eksempel på, hvordan Polestar er spydspids for teknologiudviklingen i Volvo Car Group”. 

Crashtesten blev gennemført på Volvo’s sikkerhedscenter i Göteborg, hvor biler og andre køretøjer bliver kollissionstestet i en lang række trafiksimuleringer. 

What do you think?

Written by Steen Nielsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

GIPHY App Key not set. Please check settings

1949 Mercury med Tesla-elektronik

Formel 3-talent langtidsskadet