Seat tester alle deres ny modeller under ekstreme forhold i lande over hele verden, for at være sikker på, at alt fungerer, som det skal, inden de sættes i produktion.
I forbindelse med testen af den ny Leon X-Perience 4×4 rejste et hold på omkring 50 teknikere og ingeniører fra Seats tekniske center til et ørkenområde i det sydlige Spanien, hvor de i 40 graders varme satte bilen på en række strabadserende prøver. For din skyld!
Hver model kører over ca. 20.000 km, og hver enkelt af de udførte test har et praktisk formål.
Som fx, hvornår skal motorens luftfilter udskiftes? For at kunne beregne det, kører bilen i næsten to timer bag en tæt sky af støv, som hvirvles op af en forankørende følgebil.
Der udføres ligeledes andre test i denne slags terræn for at sikre, at der ikke kan trænge støv ind i bilen under selv de mest ekstreme forhold.
Bilen kører ca. 3.000 km på grusvej for at analysere grusets indvirkning på hele undervognen, hjulkasserne samt stødfangerne indvendigt og udvendigt.
Ingeniørerne foretagerefterfølgende en evaluering af materialernes holdbarhed, så det sikres, at de kan holde i hele bilens levetid.
I rystetesten gennemføres der test for at sikre, at de mere end 3.000 komponenter, som bilen består af, ikke laver irriterende støj for føreren og passagererne.
Testen udføres på ujævne underlag og ved anvendelse af specielt udstyr som fx endoskoper samt det menneskelige øre.
Sommertesten tjekker også stabilitetskontrolsystemerne med de nyeste softwareændringer. Disse test udføres på baner med dårligt vejgreb og verificeres på en bane med sving med forskellig runding.
Veje med is, sne eller i dårlig stand, kørsel i højder, forskellige typer brændstof, ekstrem varme eller intens kulde, hvert land har sine egne specielle krav. Derfor rejser testkørerne fra det tekniske center ud til en række lande på forskellige destinationer, hvis og når det er nødvendigt.
GIPHY App Key not set. Please check settings