in

Nu kan du godt vælge helårsdæk, MEN…

Det er svært at forholde sig til vinterfodtøj, når solen skinner fra en næsten skyfri himmel.

Men det gør vi nu alligevel, for allerede omkring den 1. november skal der vinterdæk på bilens fælge.

Hvis du vil være på den sikre side.

Det er vigtigt at notere sig, at sommerdækkene mister noget af deres fodfæste, allerede når temperaturen falder til under syv grader.

Men hvilken fodtøj skal du så vælge?

Absolut ikke helårsdæk, har det altid lydt, men en ny FDM vinterdæktest giver et andet billede den type dæk.

Det kommer vi tilbage til.

Først lige dette opråb: FDM og vildmbiler.dk slår fast med syvtommer søm, at man stadig bør anvende rigtige vinterdæk, hvis man vil kunne køre i krævende vinterføre.

Og være helgarderet.

Det med at helårsdækkene nu pludselig står i et bedre lys skyldes, at nogle dækproducenter har fundet en ny formel. Hemmelig formel.

Af syv testede helårsdæk klarer de tre sig enten gennemsnitligt eller bedre i de forskellige discipliner. De fire øvrige falder helt eller delvist igennem og er derfor fortsat ikke noget brugbart alternativ.

Bedste helårsdæk i testen er Michelin CrossClimate, der også var med i FDMs sommerdæktest tidligere i år. Dengang klarede dækket sig hæderligt, men ikke så godt som de bedste sommerdæk.

Samme forhold gælder, når det denne gang testes op mod de rigtige vinterdæk.

Men i den særlige helårstest klarer CrossClimate sig derimod bedst – lidt bedre end de tilsvarende dæk fra Vredestein og Nokian.

Alle tre helårsdæk viser gode egenskaber på både tør og våd vej samt på sne og is, mens fire andre dækmærker dumper.

”Det er en glædelig udvikling. Vi ved, at en stor andel af bilejerne kører hele året på samme sæt sommerdæk, selvom de ikke er beregnet til det, og dermed udsætter de sig selv og andre for en risiko. Men som testen viser, kan man med de bedste helårsdæk øge sikkerheden markant og stadig slippe for at skulle skifte mellem sommer- og vinterdæk,” siger bilteknisk redaktør, i FDM Søren W. Rasmussen.

At de bedste helårsdæk er en langt bedre løsning end at køre hele året på sommerdæk, fremgår også af testen.

Her har man holdt helårsdækkene op mod henholdsvis et godt sommerdæks egenskaber i vinterføre og et godt vinterdæk i sommerføre.

Særligt sommerdækket falder igennem, når vejene bliver sneglatte og understreger, hvorfor man ikke bør køre på det i vintermånederne.

”FDM har tidligere været skeptiske over for helårsdæk, men testen her giver os anledning til at justere vores anbefaling, hvad angår de bedste helårsdæk. Men selvom nogle er blevet bedre, kan de bedste helårsdæk fortsat ikke måle sig med de bedste vinterdæk, når der skal køres i rigtig meget sne. Derfor er helårsdæk alene et alternativ til de mange, der ikke skal køre i krævende vinterføre, og som kan lade bilen stå de dage, hvor det sner meget,” siger Søren W. Rasmussen.

Ud over de syv helårsdæk har FDM også testet 13 rigtige vinterdæk i 17-tommer og 15 vinterdæk i 15-tommer. I lighed med tidligere test er der stadig stor forskel på de bedste og dårligste vinterdæk.

Det ses særligt i gruppen med 17-tommer dæk, hvor kun et enkelt dæk, Dunlop Winter Sport 5, der virkelig imponerer.

I 15″-gruppen vinder Goodyear UltraGrip 9 som det eneste med ++ i brændstoføkonomi.

I alt fire dæk, to i hver størrelse, der dumper.

What do you think?

Written by Steen Nielsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

GIPHY App Key not set. Please check settings

DTC-team satser stort i Legend Car

FDM afviser racerbil-konstruktør