Efter to års ventetid med masser af pressemeddelelser og spionfotos, har Honda på det igangværende motorshow i Frankfurt præsenteret deres første elbil.
40.000 mennesker har allerede rapporteret interesse for den baghjulstrukne Honda e, der kommer i to versioner, Basegrade og Advance Grade, den billigste til 277.100 kr.
Begge har samme udstyrsniveau, men den billigste version er med 136 hestekræfter mens Advance Grades har 154 hk. Begge har en rækkevidde på 220 kilometer.
Den stærke version har et maksimalt drejningsmoment på 315 newtonmeter og en acceleration fra 0-100 på otte sekunder.
Ikke imponerende, men Honda har aldrig lagt skjul på ,at bilen er skabt til primært bykørsel, og med en venderadius på bare 4,3 meter må den være enhver kvindes drøm.
Med en hurtigoplader skulle det tage 30 minutter at genopfylde batteriet op til 80 procent, og Honda lancerer nu en opladningsboks med en opladningsstyrke på op til 22 kW, hvilket gør det muligt for at oplade batteriet til 100 pct. på 4,1 timer.
Interiøret er enkelt, men elegant. Frontpanalet består af to 12,3 tommer touchskærme og helt ude i begge sider af to mindre skærme, der erstatter sidespejlene. Kameraerne til dem sidder der, hvor sidespejlene normalt er placeret.
En fræk features, men en bil uden sidespejle ser lidt amputeret ud. Man skal i hvert fald vænne sig til det.
Honda e kommer til Danmark til næste sommer og havner lige i en “krig” med VW, der på samme tiden sender den ny ID. 3 på gaden. Den er længere, højere og bredere end Honda’en og lanceres til samme startpris som japaneren.
GIPHY App Key not set. Please check settings