Intet GTI-træf i Wörthersee i Østrig uden en gedigen VW-overraskelse.
I år er nyheden på verdens største event for potente GTi-biler den 9.-12. maj en Golf GTI TCR.
Nej, ikke TCR banebilen, den kender vi jo allerede, men en gadeversion af den.
De grimme brede skærme, de store luftindtag og splitteren i fronten og den store bagvinge på racerudgaven er pillet af, så den ikke ser så vulgær ud.
Motoren, en 2-liters TSI er blevet detunet, så den nu yder 290 heste, baneraceren har 350, og den leverer 370 Nm fra 1600 til 4300 o/m.
Gearkassen er en 7-trins DSG.
VW fortæller, at topfarten er elektronisk begrænset til 250 km/t., men tilføjer, at de med et lille computerindgreb kan få til at køre 15 km/t. hurtigere.
GTI TCR er nu den hurtigste Golf – nej, vil Golf-kendere sikkert påstå, det er GTI Clubsport S med 310 heste og en topfart på 265 km/t. – det er også delvist rigtigt, men den er bare ikke mere i produktion.
Vedstående illustration viser en prototype, for den rigtige udgave er først færdig og slagsklar imod slutningen af året.
I et begrænset antal.
VW fortsætter med GTI TCR ud af det hurtigere spor, forståeligt, for der er nemlig solgt flere end 2,2 millioner Golf GTI-modeller siden introduktionen i 1976.
Dengang havde Golf GTI 110 hestekræfter – det var vildt den gang.
GIPHY App Key not set. Please check settings