16-årige Frederik Vesti kommer på sit livs opgave, når han den 15. november triller sin Formel 3-racer ud på bybanen i Macao ved Hong Kong for at forberede sig til det berømte og berygtede Grand Prix.
Med kun et Formel 3-løb i bagagen.
Jeg har været til Grand Prix’et to gange, og set både formelbiler, standardvogne og motorcykler crashe voldsomt.
Så det er med nerverne uden på tøjet, når man sætter sig til rette for at se på.
Macau Formula 3 Grand Prix er et stort løb, hvor navne som vor egen John Nielsen, Riccardo Patrese, Ayrton Senna, Michael Schumacher, David Coulthard, Ralf Schumacher, Takuma Sato, Lucas di Grassi, Edoardo Mortara, António Félix da Costa[ og Felix Rosenqvist har triumferet.
John Nielsen vandt i 1984, året efter Ayrton Senna som den først i løbet historie steg op på sejsskamlens øverste trin.
Det var Super-Johns først løb efter en alvorlig ulykke i Monaco, hvor hans karriere var tæt på at være til ende. Men han kom sig og valgte sammen med VW Motorsport, at gøre comeback i Macao.
“Sejren i Macao var fantastisk. Ingen havde forventet noget af mig efter at jeg have siddet over i et stykke tid, og så stryger jeg helt til tops. Det var et kæmpe gennembrud,” fortæller John Nielsen til Vildmedbiler.dk.
Da kan kom hjem til England efter triumfen i Macao var flere Formel 1-teamchefer mødt op i lufthavnen for at få en snak med den hurtige dansker.
“Jeg var tæt på, men af forskellige årsager fik jeg ikke en Formel 1-konktrakt, og endte i stedet for året efter i Formel 5000,” siger han.
John Nielsen beskriver den syv kilometer lange bane i Macao som en kloning af Monaco og Monza. Masser af langsomme sving og en langside som en firesporet motorvej, hvor topfarten for en F3-racer kan komme op på 275 km/t.
“Der et par muligheder for at overhale på “Monaco”-stykket, men det er meget risikofyldt, så det er faktisk kun på langsiden, man kan komme forbi en konkurrent. Her gælder det om at placere sig rigtigt, så man kan slipstreame sig forbi inden langsiden bliver til et smalt og skarp højresving,” lyder det fra DTC-teamchefen.
Da John Nielsen debuterede i Macao kendte han kun banen af navn, og med kun to gange træning og en tidtagning var det svært at lære banen rigtigt at kende, inden det for alvor gik løs.
Derfor opfordrer han Frederik Vesti til at køre banen på simulator igen og igen.
Og det er lige hvad skoleeleven fra Filskov i Sydjylland gør. Hans hollandske team, Van Amersfoort Racing, har været i Macao utallige gange, og har alle de data, der er nødvendigt for at Frederik kan få et godt resultat.
John Nielsen tilføjer, at topkoncentration er uhyre vigtigt, for den mindste fejl kan føre til et besøg i autoværnet og et farvel til løbet.
Peter Vesti har endnu ikke 2019-sæsonen på plads, men Fritz van Amersfoort fortæller til TV2, at at han sammen med Frederik og hans bagland arbejder hårdt på, at den unge dansker får et permanent sæde i hans team i Formel 3 næste sæson.
Eurosports motorsportskommentator, Peter Måløe, har sendt Vildmedbiler.dk følgende besked: “Vi sender live fra Macau WTCR, GT World cup og uofficielt VM i F3 lørdag den 17. november fra kl 24.00.”
GIPHY App Key not set. Please check settings