in

Elektrisk KIA får hurtigt facelift

Intet er mere normalt i bilindustrien. Hvor biler tidligere først omkring tre år fik et facelift, er den elektroniske udvikling så voldsom, at der er nye komponenter på hylderne når en ny model bliver præsenteret. 

Et godt eksempel er KIA e-Niro, der blev præsenteret sidste år, men som allerede nu har fået det første facelift. 

Den store nyhed er, at bilen bliver udstyret med en 3-faset lader i stedet for 1-faset – hvilket betyder, at bilen kan lades med op til 11 kW. 

Tidligere kunne e-Niro kun lades på én enkelt fase dvs. 3,7 kW, men med den nye OBC (on board charger) kan bilen trække op til 3,7 kW på hver fase – altså tilsammen 11 kW med et type 2 ladekabel. Dette giver en væsentlig forbedring af ladetiderne. 

Ydelser og batteristørrelser er uændret i den faceliftede e-Niro, som fortsat tilbydes med to forskellige batteristørrelser; 39,2 kWh (136 hk) og 64 kWh (204 hk). 

Ved blandet kørsel leverer den store batteripakke på 64 kWh en rækkevidde på op til 455 km på en enkelt opladning, mens den lille batteripakke giver en rækkevidden på 289 km. Rækkevidden ved bykørsel er væsentlig længere, henholdsvis 615 km og 405 km på en opladning. 

Det hurtige facelift har også givet KIA e-Niro nye kofangere, nye baglygter, en interiørmæssig opgradering , en ny 8” touch-skærm i Vision modellen og 10,25” navigation i Comfort og Advance modellerne , så e-Niro igen kommer på niveau med de nyligt opdaterede HEV og PHEV modeller.  

Med disse forbedringer stiger den vejledende udsalgspris på den faceliftede e-Niro med 5.000 kr. for alle varianter. 

Vision (39,2kW) – 279.999 kr. 

Comfort (64kW) – 339.999 kr. 

Advance (64kW) – 354.999 kr. 

Priserne er inkl. leveringsomkostninger, standard installation af Clever ladeboks og type 2 ladekabel. 

KIA e-Niro er hos forhandlerne. 

What do you think?

Written by Steen Nielsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

GIPHY App Key not set. Please check settings

Dansk GT-kører tager stort skidt op internationalt

Magnussen: Her er min drømmebil

Jan Magnussen: Den bedste, den værste og den bil jeg drømmer om at køre