in

DTC-biler med stort potentiale

Mange motorsportsentusiaster tænker med glæde tilbage på de gode gamle dage i DTC, hvor der blev kørt med toptunede standardbiler.  “Det gik stærkt den gang”, har jeg hørt mange sige!

Og det har de ret i, men de rørrammebiler, der køres med i dag, er bare endnu hurtigere.  Og med tekniske ændringer i 2015 af forhjulsbremserne, de bredere Yokohama dæk og måske også ny racerkobling samt et lettere svinghjul, får omgangstiderne endnu et tryk ned af næste år.

Jeg husker endnu, da Jan Magnussen jokede med, at de ny DTC-biler nok kørte stærkt, men at han ikke var imponeret af bremserne.
Det blev af mange opfattet som om, bilen ikke kunne bremse. “Det, der overraskede mig var, hvor hurtigt bilerne var i forhold til de DTC-biler, vi kørte i året før, og hvor anderledes de var at bremse ned til de skarpe sving,” fortæller Jan Magnussen til vildmbiler.dk.
“Det krævede lidt tilvænning og lidt ekstra muskelkraft, men bremseevnen har været ens for alle, og har derfor ikke betydet noget for konkurrencen,” siger Magnussen.

Men alt kan blive bedre på en racerbil, så derfor har promotor Peter Elgaard og kørerne besluttet, at skifte forbremserne ud med nogle bedre, og flytte de nuværende hen på baghjulene, så den totale bremse bliver bedre og mere balanceret.
“Vi har endnu ikke besluttet os for en leverandør, men det er vigtigt, at det bliver en løsning alle kørere kan og vil betale for,” siger Peter Elgaard til vildmbiler.dk

Det kan være en udfordring at køre de nuværende DTC-biler, men Magnussen finder dem interessante, og gode biler for de kørere, der gerne vil fortsætte karrieren i international GT-racing. “Kørere, der arbejder godt med bilen, kan tage meget med, når de drager ud i den store verden,” mener Magnussen.

Det kan være en af grundene til, at DTC-feltet næste år sprænger alle rammer. 28 biler er der meldt til start, og flere nye spændende kørere ventes i feltet. ”Med de mange kørere, der vil være med, tegner det til, at mekanikerne som udgangspunkt vil få sværere forhold, når der skal arbejdes på bilerne i pitten,” siger promotor Peter Elgaard. ”DTC-bilerne er jo racerbiler i fuld størrelse, så der vil blive trangt, når der fx midt under en tidtagning skal skiftes dæk.”

Det er ikke banerne i sig selv, der er problemet, da certifikaterne giver tilladelse til op mod 40 racerbilen på asfalten samtidig, men det er til gengæld i de respektive pitlanes. “Vi arbejder på at finde en løsningsmodel, så vi kan få plads til alle. Men sikkerheden er  vigtig for os, så det kan blive nødvendigt at indføre en hastighedsbegrænsning i pitten, som er lavere end for andre klasser,” slutter Peter Elgaard.

Den kommende sæson i DTC er ved at falde på plads. Den seneste tilføjelse til løbskalenderen er Copenhagen Historic Grand Prix, og sammen med løb som Classic Race Aarhus, GP Danmark og DM-Finalen vil klassen i 2015 nå ud til mere end 100.000 tilskuere.
Hertil kommer dækningen på TV2’s nye sportskanal.

What do you think?

Written by Steen Nielsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

GIPHY App Key not set. Please check settings

Verdens dyreste Ferrari

Formel 1 er en god forretning