Mens Kevin Magnussen efter en god kvalifikation “tumlede” rundt i tredje afdeling i Formel 1 i Kina og sluttede på en skuffende 13-plads, to placeringer efter sin teamkammerat Romain Grosjean, var der anderledes fart i farmand Jan i amerikanske GT-serie i Long Beach.
Sammen med sin medkører, Antonio Garcia, blev de nummer to efter et intenst race, hvor en tredjeplads blev vekslet til en toer efter en dristig overhaling på sidste omgang.
Nicklas Nielsen (billedet) viste i første afdeling i LMGT3 i den europæiske Le Mans på Paul Richard, at han er på vej mod sit store gennembrud. Sammen med FIA GT-verdensmester Alessandro Pier Guidi, der sidste år vandt GT Open sammen med Mikkel Mac, og den hurtigste bronze-kører, Fabian Lavergne, dominerede de i deres Ferrari totalt klassen og var i mål et halvt minut foran løbets store overraskelse, debutanten Michelle Gatting i en ligeledes i en Ferrari GT3.
Sammen med Manuela Gostner og Rahel Frey skrev de historie ved at være det første rene kvinde-team at køre sig på podiet i den europæiske Le Mans-serie og og være de første i endurance-racing siden Michele Mouton, Christine Dacremont og Marianne Hoepfner vandt en klassesejr i Le Mans 1975.
“Vi gik helt klart efter en podieplads, men at det lykkedes kommer vist bag på de fleste,” siger Michelle Gatting.
Også på Paul Richard skuffede High Class Racings Anders Fjordbach og Dennis Andersen. Efter at Anders havde sat ny banerekord for LMP2-recere i den første træning op til løbet, var der ventet noget stort af de to danskere, der til løbet havde skiftet deres Dallara fra sidste år ud med den bedre Ligier.
Men store dækproblemer gjorde, at de ikke fik fart og balance i bilen og de sluttede to omgange nede.
De danskere stillede op til løbet vel vidende, at de har fået en plads i årets Le Mans, og det har medført en storm af interesserede kørere, der gør deres hoser grønne for at få pladsen som tredjekører.
Teamchef Peter Utoft slår fast, at der ikke er danskere inde i billedet, og at man ikke har besluttet om det skal være en kører med stor erfaring eller en med et stort budget.
I LMP3-klassen, også på Paul Richard, viste BMW-fabrikskøreren Mikkel Jensen sammen med tyske Jens Petersen høj klasse med en flot andenplads på trods af store udfordringer undervejs.
Af forskellige årsager måtte de tage en anden bil i brug end dén, som Eurointernational oprindeligt havde gjort klar til løbet. Oven i det måtte de droppe de to officielle træningssessions, da ingeniørerne og mekanikerne blev nødt til at bruge al tiden på at forberede den nye bil til kval og løbet.
Så andenpladsen føltes nærmest som en sejr, siger Mikkel Jensen
Også i LMP3 blev RLR Motorsports to danskere, Martin Vedel Mortensen, debutant, og Christian Stubbe Olsen ramt af bl.a. en tidstraf og sluttede tre omgange efter vinderne.
“Vi lærte rigtigt meget, men fores chefingeniør har et stort arbejde foran sig, for bilen kørte ikke som forventet. Næste afdeling køres på Monza og der et rigtigt vigtig, at de hele spiller,” siger Martin Vedel til vildmbiler.dk.
DTC-køreren Michael Markussen debuterede i serien Le Mans Cup for KEO-racing i LMP3 og sluttede efter forskellige problemer på en 14.-plads.
Danskeren startede i bilen, men en overhaling af en konkurrent før starlinjen gav en Drive Through-straf og da han blev ramt af ivrig konkurrent var Markussen nede som sidste mand på en 31.-plads. Men med gode omgangstider var han op på 12.-pladsen, da han kørte i pit og skiftede med svenskeren Jocke Frid.
Han overså lige som otte konkurrenter rødt ved pitudkørslen og det kostede endnu en drive Drive Through-straf på to minutter og parret måtte tage til takke med en 14.-plads en omgang nede.
“Selvom resultatet langt fra afspejler indsatsen, er jeg tilfreds med min Le Mans Cup-debut, for det handler nemlig om at lære,” siger Marcussen. “Både Jocke og jeg har brug for flere kilometer bag rattet af bilen før vi kan være med i toppen, for det er skarpe modstandere vi er oppe imod!
I serien Le Mans Cup blev Ferrari GT3-køreren Mikkel Mac nummer tre efter at have sat tiden i kvalifikationen, men en tidsstraf for at køre ud fra pitten på trods af rødt sendte ham ned på tredjepladsen.
“Der stod ganske enkelt en marshall og spærrede for den røde lampe i pitlane, da jeg sammen med 11 andre biler blev sendt ud efter kørerskifte. Det var åbenlyst, at ingen kunne se, at pitudkørslen var lukket, men alligevel blev der uddelt straffe,” sagde en skuffet Mac efter løbet.
Den danske Lamborghini-fabrikskører Dennis Lind sluttede på andenpladaen i en spændende og actionfyldt premiere på Blancpain GT Series Endurance Cup på Monza i Italien.
“Vi er vildt glade og meget tilfredse! Konkurrencen er benhård i Blancpain-serien, og vi havde håbet på en placering i top-10, så en andenplads er over al forventning. Generelt en suveræn start på et vigtigt mesterskab, som betyder enormt meget for teamet og for Lamborghini,” lyder det fra Dennis Lind.
Præstationen sætte yderligere i relief af, at Dennis blev kørt af banen og at en misforståelse i pitten kostede tid.
Nicki Thiim sluttede som nummer 19 for Aston Martin. Den hurtige danske VM-kører har ifølge vildmbiler.dks oplysninger endnu ikke besluttede om han kører hele serien på grund af det tidspres det giver.
På Paul Ricard i Sydfrankrig viste Frederik Vesti med to sejre og en tredjeplads i første afdeling af FIAs ny Regional European F3 Championship sin klasse. Serien er fødeklasse til FIA International F3 Championship, hvor Christian Lundgaard kører. Vesti er med sin forrygende sæsondebut i spidsen af mesterskabet
Kurt Thiim og Kris Nissen deltager i år delvist i den historiske DTM-serie for henholdsvis Mercedes og BMW.
DASU og Team Danmark har indplaceret Frederik Schandorff som Eliteatlet – baseret på hans resultater 2018 og lovende løbsprogram 2019. Han kører i år i GT Open i en Lamborghini GT3 Huracan sammen 22-årige Kan Ling for italienske Vincenzo Sospiri Racing.
Nicolaj Sylvest kommer næppe til start i årets benhårde GT3-klasse, ADAC GT Masters. Han har ganske vist testet for Zakspeed, bl..a. seriens officielle test, men Sylvest er ikke med på holdet. Money talks! Han satser i stedet på VLN på Nürburgring Nordschleife, som det ser ud i øjeblikket.
Christian Lundgaard fik rettet op på den dårlig start i den offcielle test i FIA F3 på Hungagoring ved Budapest, men med næsthurtigste tid i den afsluttende session viste han, at han der hvor han skal være inden det går løs med det første løb fredag den 10. maj i Barcelona. Renaults danske udviklingskører blev henholdsvis nummer 15 og 19 i de to første sessions.
GIPHY App Key not set. Please check settings