in

Dansk racer-succes i udlandet

Med en sejr og en syvendeplads i weekendens afdeling på Shanghai International Circuit udbyggede Dennis Lind og hans medkører, Martin Kodric, føringen Blancpain GT Series Asia. 

Samtidig tog deres team, FFF Racing Team Lamborghini, føringen i teammesterskabet med et løb tilbage, på Ningbo International Speedpark den 13.-14. oktober. 

Lind og Kodric fører i deres Lamborghini Huracan med 12 point ned til nummer to, Patric Niederhauser, og til nummer fire, Nick Foster, med 115. 

Dennis Lind fik i afdelingen, hvor han blev nummer syv, en drive-through-straf for at påkøre en konkurrent, og det kostede placeringer i det tætte felt 

I afdelingen han vandt, lod han alene speederfoden tale. 

…. 

Også i den europæiske GT3-serie, GT Open, var der dansk succes. Men sejr og en femteplads i næstsidste afdeling på Monza fastholdt Ferrari-køreren Mikkel Mac sammen med sin cordriver Guidi førstepladsen i serien inden finalen i Barcelona. 

Mikkel Mac fører serien med tre point og med 30 point at køre om i Spanien, er der lagt op til en duel af dimensioner. 

Med sejren i andet løb i weekenden på Monza kommer Mac og Guidi til finalen med en sejrstraf på 15 sekunder i det første af de to løb. 

“Det bliver en fantastisk finale, hvor alt skal spille maks., hvis vi skal sikre os mesterskabet. Men vi er klar,” siger Mikkel Mac til Vildmedbiler.dk. 

Vinder af årets Ferrari Challenge Europe, Nicklas Nielsen, debuterede i GT Open på Monza, og en første- og andenplads i Pro-Am må siges at være godkendt. Danskeren kørte sammen med Eddie Cheever. 

Nicklas Nielsen er sammen med Johnny Laursen fra Formula Racing af DSAU udtaget til FIA GT Nations Cup for bronze- og sølvkørere i Abu Dhabi. 

 

BMWs danske juniorkører, Mikkel Jensen, sluttede en god sæson af med en fjerdeplads i sidste afdeling i ADAC GT3 Masters på Hockenheim – og en samlet andenplads i juniormesterskabet. 

”Jeg syntes, jeg har gjort det som forventet i år, og jeg ser nu frem til at høre fra BMW, når de har evalueret mine præstationer. Jeg er optimistisk omkring den kommende sæson, hvor jeg enten kan blive rykket op som fabrikskører eller skal køre endnu en sæson som junior,” siger Mikkel Jensen til Vildmedbiler.dk 

Danskeren slutter sæsonen af for AT Racing i LMP3 i Portimao i Algarve oktober. 

.. 

Renault Sports udviklingskører, Christian Lundgaard, oplevede på Hockenheim i weekenden det pointmæssige værste løb i årets Formel Renault Eurocup. 

Nul point efter at være punkteret i første løb og igen nul point i andet løb på grund af en defekt gearkasse. 

Og værre var, han dumpede ned på tredjepladsen i mesterskabet med bare et løb tilbage. 

36 point er han efter den førende kører, men med 50 point at køre om, har Christian ikke opgivet håbet om sensationelt at vinde mesterskabet. 

I Rookiemesterskabet, der var det store mål at vinde i denne sæson, mangler han blot syv point at snuppe titlen. 

Christian Lundgaard skal efter sæsonafslutningen evalueres af Renault, men da har har præsteret langt bedre en forventet, er der næppe tvivl om, at det thumps up, og at han får et sæde hos Renault i den ny topklasse under Formel 1, Formel 3 næste år. 

Den ny højtprofilerede Formel 3-serie skal følge Formel 1, og der kal køres i GP3-biler med ny aerodynamik, HALO, KRS og andre teknikker, der kan modne kørerne til en Formel 1-karriere.

…. 

Nicolai Kjærgaard bragte sig med to sejre i weekendens afdeling på Donington Park tilbage i kampen om det britiske Formel 3-mesterskab. 

Den mesterskabsførende svensker, Linus Lindquist, havde en rigtigt dårlig dag med placeringer som nummer 11, en udgået og en ottendeplads i de tre løb, og det var lige hvad Kjærgaard havde brugt. 

Fra at være næste fortabt, er han nu “blot” 50 point efter Lindquist inden finalen på Silverstone den 13.-14. oktober. 

“Det var min bedste løbsweekend med to sejre i sæsonen, og med de mindre gode resultater for mine konkurrenter i toppen af mesterskabet var sejrene meget vigtige. Jeg har konsolideret min andenplads sammenlagt, og jeg tror stadig på, at jeg kan vinde mesterskabet. Med to gange 35 point at køre om i finalen, kan alt ske,” siger Nicolai Kjærgaard. 

 

Frederik Vesti, der i næste sæson satser på den tyske Formel 3-klasse, fik en kedelig afslutning på ADAC Formel 4. 

Han startede ellers flot med en tredjeplads i den første af de tre afdelinger, men formåede ikke at score point i de to øvrige og satte dermed en samlet tredjeplads over styr. 

Men fjerdepladsen kunne ingen tage fra ham. 

 

Regnvejret satte sig præg på weekendens løb i den Europæiske Le Manses, ELMS. Efter to af de fire timer, blev løbet flaget af på grund af det voldsomme vejr. 

High Class Racings Anders Fjordbach og Dennis Andersen, LMP2, udgik af løbet efter ti omgange på grund af elektroniske problemer. 

Christian Stubbe Olsen lå nummer 11 i LMP3, da løbet blev flaget af, og fik ingen point. 

Næste løb for de tre danskere er sæsonfinalen i Portimao i Algarve den 28. Oktober. 


 

Nicki Thiim sluttede sammenlagt som nummer tre i British GT3, mens Marco Sørensen blev nummer seks. 

I GT4 blev Patrick Mathiassen nummer fire sammenlagt efter en skuffende finale, hvor det kun blev til en sjetteplads. 

Finalen i GT-serien blev kørt på Donnington Park med Nicki Thiim som den helt store oplevelse. Han satte med tiden 1.28,196 min. ny banerekord i British GT, og med sublim kørsel satte han tempoet sammen med sin medkører, Mark Farmer, og lå til en sikker sejr, fik parret en 30 sekunders tidsstraf på grund af overskridelsen af banebegrænsningen. 

Men trods det formåede de at køre en andenplads hjem. 

 

What do you think?

Written by Steen Nielsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

GIPHY App Key not set. Please check settings

Formel 1 i København er droppet

Bedste vinterdæk bremser bedst