in

Ungt dansk talent topper britisk GT4

Den 19-årige sønderjyske racerkører, Patrik Matthiesen, er sammen med sine berømte landsmænd, Nicki Thiim og Marco Sørensen, topkører i British GT. 

Thiim ligger nummer to og Marco  nummer fem i GT3-mesterskabet, men helt på toppen i GT4 ligger den danske Ginetta-kører. 

I weekendens længste løb i British GT, Silverstone 500, var Nicki Thiim øverst på podiet i GT3 og Patrik Mathiesen nummer tre i GT4 efter et nervepirrende race. 

“På sidste omgang var jeg et sekund fra P3, men med et bevidst skinangreb på Aston Martin nummer 62 i sidste sving, gled jeg forbi ham, og passere målstregen på en tredjeplads,” fortæller han til Vildmedbiler.dk

Placeringen bringer Patrik Matthiesen og hans medkører, Callum Pointon, i spidsen af mesterskabet, 8,5 point foran parret på andenpladsen med tre løb tilbage. 

I British GT kæmper kørerne også i en Sunoco Cup (Sponseret af det internationale oliefirma, red), og her ligger den talentfulde dansker med to gange hurtigste tid og en banerekord rigtigt god med. Hvor godt ved han ikke, for stillingen afvikles hemmeligt og offentliggøres første efter sæsonen sidste løb. 

“Med den speed vi har, er det ikke urealistisk, at jeg kan vinde både mesterskabet og Sunoco Cup,” fortæller Patrik Matthiesen.

Mesterskabet skal bringe den danske racerkører videre ud på racerbanerne i Europa. 

“Lige nu arbejdes der på at fortsætte samarbejdet med HHC Motorsport i 2019, hvor det engelskbaserede Ginetta-team har større og mere målrettet fokus på Le Mans i støbeske’en. Da 2018 bare er min anden sæson i GT4, ser jeg ikke det som en mulighed,” siger han ærligt. 

Den store drøm er Le Mans i 2020, og han fortæller, at der snakkes mere flere teams om at komme ind i LMP3-serien, Le Mans Cup, allerede næste år. 

At Patrik Matthiesen, i modsætningen til de fleste andre danske kørere, valgte England som base for en racerkarriere, skyldtes primært økonomi. 

“Det er billigere at køre i England end i Tyskland, hvor priserne er et helt uhyrlige for et sæde, og så er England jo motorsportens hjemland med gode baner og rigtigt gode kørere,” siger han. 

Patrik Matthiesen er dog ikke i England alene for at køre race, han har også et godt job hos den tidligere Formel 1-kører, Jonathan Palmer på hans racerskole, Palmer Sport i Bedford og hos Ginetta, hvor han løser forskellige opgaver. 

“Jobbet hos Palmer Sport er fantastisk, da det giver mig en masse køretræning,” slutter den ambitiøse racerkører. 

Herhjemme er Patrik Matthiesen i lære som mekaniker hos  Fjord-Frandsen Biler i Haderslev. Her må ejerne, Heidi og Arne Fjord-Frandsen,dog i perioder kigge langt efter deres fartglade lærling. 

Lige nu har han seks måneders orlov.

 

What do you think?

Written by Steen Nielsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

GIPHY App Key not set. Please check settings

Kasper H. har taget teten i DTC

Porsche Speedster – GT3 uden tag